Jeugd, onze zorg

JBL_Raadslid_Veenendaalwoensdag 25 maart 2015

Op donderdag 19 maart heeft de Veense raad een motie van de ChristenUnie, SP, PvdA en Groen Links verworpen. In de motie werd opgeroepen om de inning van de ouderbijdrage op te schorten. In ieder geval zolang het onderzoek van de staatssecretaris naar de ouderbijdrage nog loopt.

Enige tijd geleden zijn in de tweede kamer vragen gesteld over de ouderbijdrage. De staatssecretaris heeft daarop beloofd te komen met een onderzoek naar de effecten van de ouderbijdrage. In Veenendaal geldt de ouderbijdrage (deze kan oplopen tot 132,56 Euro per maand) voor gezinnen die dit jaar te maken krijgen met psychische zorg buiten de eigen gezinssituatie. Ook gezinnen die in het verleden hiermee te maken hebben gehad en voor wie de indicatie opnieuw moet worden gesteld, krijgen mogelijk te maken met een ouderbijdrage. In heel Nederland roept de ouderbijdrage vragen op, daarom hebben ook wij vragen gesteld aan het Veens college en zijn uiteindelijk gekomen met een motie met de vraag het innen van de ouderbijdrage op te schorten, in ieder geval tot de staatssecretaris klaar is met het onderzoek.

De ChristenUnie heeft een aantal argumenten aangevoerd waarom opschorten belangrijk is. In de eerste plaats lijkt het erop dat de ouderbijdrage een drempel opwerpt voor gezinnen, waardoor niet gezocht wordt naar de, soms broodnodige, hulp. In Veenendaal kon dit, aldus de wethouder, niet onderzocht worden en waren er ook geen signalen. De signalen uit andere gemeenten in het land worden gezien als niet relevant voor de Veense situatie.

Het tweede argument is de rechtsongelijkheid. Van de ouders van jeugdigen die vanwege psychische problemen hulp zoeken en in de zorg terechtkomen wordt een ouderbijdrage verwacht, van de ouders van jeugdigen met een lichamelijk probleem wordt dit niet verwacht.

Het derde argument is het uitgangspunt waarop de ouderbijdrage is gestoeld. Hier gaat men uit van de besparing die gezinnen hebben, als een kind volledig, gedeeltelijk of zelfs gedurende een aantal dagdelen buiten het eigen gezin wordt verzorgd of opgevoed. De staatssecretaris is gevraagd te onderzoeken of deze claim wel klopt.

Als laatste, ik kan er nog meer noemen, maar dan wordt het echt teveel, de kosteneffectiviteit. Het lijkt erop dat innen meer kost, dan de ouderbijdrage oplevert. Dit zou voor meerdere partijen die aangeven op de centen te passen toch een steekhoudend argument moeten zijn.

Op basis van deze argumenten hebben nu in totaal 38 gemeenten gekozen voor opschorten van inning van de ouderbijdrage. Wethouder Kundić is van mening dat 38 gemeenten zich momenteel niet aan de wet houden door over te gaan op opschorten van het innen van de ouderbijdrage. Volgens het college zijn wij verplicht de ouderbijdrage te innen of in ieder geval onze gegevens door te zetten naar het CAK, zodat zij kunnen innen. De ChristenUnie is het hier niet mee eens en ziet dit voornamelijk als politieke onwil. Landelijk zijn CDA en D66 voorstander van opschorten, lokaal sluiten zij zich aan bij de mening van het college. In Ede, Wageningen, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en 33 andere gemeenten kiest men er wel voor om op te schorten in ieder geval tot de staatssecretaris met een antwoord komt. Veenendaal wil echter graag het braafste jongetje van de klas zijn. Jammer alleen dat hierdoor onduidelijkheid en ongelijkheid wordt gecreëerd voor Veenendalers, voor ouders in kwetsbare posities juist binnen de FoodValley.

Johan Blad

Archief > 2015