Woonvisie 2014-2019 terug bij af

Foto Jos van den Berg (2)dinsdag 24 februari 2015

Fractielid Jos van den Berg heeft namens de ChristenUnie tijdens de behandeling van het raadsvoorstel ‘Woonvisie 2014-2018’ in de raadscommissie de speerpunten ‘Huishoudens met lagere inkomens’ en ‘Veenendalers met een zorgvraag’ van harte ondersteund. Toch heeft hij ook onze zorg geuit voor wat betreft het dreigend tekort aan sociale woningen omdat het college in de Woonvisie het uitgangspunt van 30% wil hanteren.

De inspraakreacties van o.a. Patrimonium Woonservice, Huurdersvereniging Patrimonium Woonservice, dhr. Boeters en het Seniorenplatform laten zien dat in de komende jaren meer aanbod van sociale woningen in Veenendaal nodig zal zijn. Als ChristenUnie hechten wij grote waarde aan de inbreng van instellingen, organisaties en burgers.

Tijdens de bespreking van de Woonvisie in de raadsvergadering van 19 februari j.l. heeft raadslid Tineke Bette nogmaals benadrukt dat het uitgangspunt van het college, het percentage 30% voor de sociale huurwoningen, voor wat betreft de ChristenUnie niet aan de orde is. Veel burgers verhuizen niet vanwege o.a. onzekerheden op het gebied van werk en inkomen, tevredenheid met de buurt en reeds aangepaste woningen. Daarnaast zal de sterk toegenomen verplichting tot huisvesting van asielzoekers, met een verblijfsvergunning, gevolgen hebben voor het aanbod aan sociale huurwoningen.

Namens de fracties van de ChristenUnie, PvdA, SP en Groen Links hebben wij een amendement ingediend om te bereiken dat in de Woonvisie 2014-2019 het uitgangspunt ca. 35% sociale woningen binnen de woningvoorraad zal zijn. Tijdens de discussie in de raad waren de meningen hierover sterk verdeeld. De uitspraak van de wethouder dat bij meer dan 30% sociale woningen de voorzieningen moeten stijgen, de gemeentelijke uitgaven hoger zullen zijn en het ook niet goed is voor de uitstraling van Veenendaal, was voor ons als ChristenUnie en enkele andere partijen een brug te ver. Ons amendement heeft geen raadsmeerderheid gehaald. Maar ook de Woonvisie 2014-2019  is terug bij af, want met 18 stemmen tegen en 14 stemmen voor is dit voorstel door de raad verworpen.

Archief > 2015