‘Zorg wordt het onderwerp van 2015’

Engbert_Newwoensdag 14 januari 2015

Het jaar 2015 staat voor de gemeentepolitiek in het teken van de zorg. Daar is geen twijfel over, meent de fractie van de ChristenUnie. Is de gemeente werkelijk in staat goede zorg te verlenen aan jong en oud? Krijgt iedereen de zorg die hij of zij nodig heeft? Dat zijn de vragen die dit jaar aan de orde komen.

Vinger aan de pols

De fractie van de ChristenUnie ziet er dan ook op toe dat het college de nieuwe zorgtaken niet alleen goed, maar ook menselijk uitvoert. In de zorg gaat het vaak om kwetsbare mensen die moeilijk in staat zijn voor zichzelf op te komen. “Als er iets is om de vinger aan de pols te houden, is het wel dit: opkomen voor mensen die het zelf niet meer kunnen”, maakt ChristenUnie fractievoorzitter Engbert Stroobosscher duidelijk.

Wij willen dan ook weten of de Jeugdteams echt functioneren. We willen weten of er goed gezorgd wordt voor onze kwetsbare ouderen. Krijgen ze de hulp die ze hard nodig hebben nu ze mogelijk langer thuis blijven wonen? We willen weten hoe het straks zal gaan met bijvoorbeeld hulp in de huishouding voor mensen die dit werkelijk nodig hebben. Ook willen we weten of er inderdaad voldoende mensen zijn die als mantelzorger of vrijwilliger, willen meehelpen om hulpbehoevenden van dienst te zijn. Hiermee staat of valt de nieuwe zorg.

Bijstand

Daarnaast is het zaak om mensen die zonder werk komen te zitten zo snel mogelijk naar ander werk te begeleiden. We willen meedenken hoe we jongeren en ouderen kunnen helpen met het vinden van een baan. Stroobosscher: “Ook  moeten we er met elkaar voor waken dat mensen -  die onverhoopt toch afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering - niet onder het bestaansminimum raken.

Het jaar 2015 wordt dan ook vooral een lerend jaar als het om de zorg gaat. Dat geldt niet alleen voor de ChristenUnie, maar voor alle politieke partijen en het college.

Ontfermen

Daarbij weet de ChristenUnie zich ook gebonden aan wat de Bijbel zegt over  mensen in nood. Het laat zich mooi samenvatten in het Bijbelboek Spreuken 14 vers 21(NBV): ‘Wie op zijn naaste neerkijkt, zondigt; maar gelukkig is hij, die zich ontfermt over mensen die het moeilijk hebben’. “Met vallen en opstaan hopen we dit in 2015 te kunnen waarmaken”, aldus de fractievoorzitter.

Engbert Stroobosscher

Archief > 2015