Is 30% verhoging van de tarieven betaalbaar en verantwoord?

Foto Tineke Bettevrijdag 31 oktober 2014

Voor velen is een begrafenis, naast de droeve omstandigheden, een dure aangelegenheid.

Er wordt door het college een hele forse verhoging van de begraaftarieven voorgesteld. Een verhoging van 30% en bij sommige tarieven een veelvoud daarvan. Als ChristenUnie hebben wij meerdere signalen ontvangen van Veenendaalse burgers die ons melden, dat zij deze stijging schrikbarend hoog vinden.

Wat de ChristenUnie betreft moeten de kosten van begraven in Veenendaal voor de burger betaalbaar en verantwoord zijn. Dat de plaatselijke begrafenisondernemers door het huidige college niet gehoord en betrokken zijn geweest bij dit raadsvoorstel, is voor ons als fractie onbegrijpelijk. Meerdere bezuinigingsmaatregelen worden straks doorgevoerd, terwijl we niet eens weten hoe de begrafenisondernemers hierover denken. Bij dit gevoelige onderwerp is de nieuwe bestuursstijl van het college op geen enkele wijze toegepast. Wij kunnen dan ook niet instemmen met dit raadsvoorstel. Want voor de ChristenUnie geldt dat de begraaftarieven betaalbaar en verantwoord moeten zijn en blijven.

Tineke Bette

Archief > 2014