Hoogbouw aan de 1e Melmseweg landmark of torenflat?

Engbert Stroobosschervrijdag 31 januari 2014

Bijna tien jaar geleden heeft de gemeenteraad in de Structuurvisie 2025 bepaald dat aan de entrees van de A12 hoogteaccenten moesten worden aangebracht tot maximaal 45 meter. Een dergelijk hoogteaccent wordt net als bij de rondweg oost ook wel landmark genoemd. Wij kunnen ons als ChristenUnie fractie voorstellen dat deze hoogbouw door diegenen die er vlak naast wonen niet wordt gezien als landmark maar als een torenflat. Een landmark waardeer je normaliter ook pas meer op afstand.

Daarom heeft de ChristenUnie fractie het college gevraagd om door middel van een andere situering van het gebouw tegemoet te komen aan de bezwaren op het gebied van aantasting van de privacy. Van de daarop door een externe architect ontwikkelde en aan de omwonenden getoonde vier ontwerpen kon geen enkele de goedkeuring ontvangen. Misschien ook wel weer begrijpelijk omdat bij een dergelijke hoogbouw op zo’n korte afstand, welke bouwvariant of draaiing dan ook voldoende tegemoet kan komen aan het ervaren van een gebrek aan privacy. Om die reden hebben wij de motie van D66 om het gebouw te draaien dan wel groener uit te voeren, gezien als een motie voor de bühne, niet gesteund.

Wel heeft het college op verzoek van de ChristenUnie fractie onderzocht of niet ook het gebied direct naast de hoogbouw zou kunnen worden herontwikkeld. De eerste tien woningen aan de Nieuweweg zouden dan door aankoop van hun grond voldoende schadeloos kunnen worden gesteld. Een externe ontwikkelaar heeft hiervoor diverse herontwikkelingsvarianten voorgedragen. Helaas bleek dat alle varianten een dusdanig fors tekort in de grondexploitatie lieten zien dat het niet verantwoord was verder in deze oplossingsrichting te zoeken.

Tenslotte heeft het college op verzoek van de ChristenUnie fractie in de gemeenteraadsvergadering toegezegd binnen een jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan 1e Melmseweg de gemeenteraad een bestemmingsplan ter vaststelling aan te bieden waarbij de eigenaren van de percelen gelegen tussen de hoogbouw en de oostelijke ontsluiting van dit plangebied zodanige verruimde bouwmogelijkheden krijgen dat zij een vrijstaande woning, een twee-onder-één-kap woning, een garage of schuur  in de diepe achtertuin mogen bouwen. Daarmee wordt naar onze verwachting zoveel als mogelijk tegemoet gekomen aan de wensen van de meeste direct belanghebbenden.

Engbert Stroobosscher

Archief > 2014