Wethouders bieden ontslag aan

Schermafdruk 2016-10-28 17.43.12vrijdag 28 oktober 2016

Deze week was een roerige week in het gemeentehuis van Veenendaal. Afgelopen dinsdagavond kwam naar buiten dat vier wethouders het vertrouwen hadden opgezegd in de vijfde wethouder, Frits Beckerman van Pro Veenendaal.
Hiermee ontstond een zeer moeilijke situatie voor de bestuurbaarheid van Veenendaal.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond -die doorliep tot in de vroege uurtjes van de vrijdag- werd aan de gemeenteraad een motie van wantrouwen voorgelegd door de 4 coalitiepartijen SGP, D66, VVD en CDA tegen de vijfde wethouder. Er was volgens de 4 coalitiepartners geen vertrouwen meer in verdere samenwerking met collega-wethouder Beckerman vanwege grote verschillen in taakopvatting.
Fractievoorzitter Engbert Stroobosscher stelde: “Het blijft allemaal vaag wat er precies in het college speelt. U vraagt nogal wat van ons als u wilt dat de raad iemand wegstuurt.”
Het was voor ons onvoldoende duidelijk wat nu de exacte redenen waren om te komen tot deze motie van wantrouwen, waardoor we onze steun aan deze motie van wantrouwen onmogelijk konden geven op basis van feiten.
Uiteindelijk boden de 4 wethouders van SGP, D66, VVD en CDA bij monde van wethouder Marco Verloop hun ontslag aan. Vervolgens bood ook wethouder Frits Beckerman zijn ontslag aan na een korte schorsing. Burgmeester Kolff noemde de situatie „treurig en bedroevend”. „Hier is niemand beter van geworden, misschien wel wijzer. De uitstraling van de politiek is op z’n zachtst gezegd niet verbeterd.”
De ChristenUnie-fractie betreurt deze gang van zaken zeer. Veenendaal heeft behoefte aan een stabiel bestuur en we zijn in overleg met de andere fracties om tot een oplossing te komen. Vandaag waren de fractievoorzitters samen om hierover door te praten.
Wij zullen u de komende tijd via de website en onze sociale media op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Archief > 2016