Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief maart 2018

Op D.V. 21 maart 2018 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen.

Ons verkiezingsprogramma is online beschikbaar via https://veenendaal.christenunie.nl/page/24511

Daar kunt u het hele programma per hoofdstuk of per speerpunt bekijken. Maar ook het complete programma kunt u hier als PDF bestand downloaden.

Klik op onderstaande afbeeldingen om ons speerpunten overzicht of de verkiezingsposter te downloaden. Volgende week krijgen alle leden deze ook op A3 formaat thuisgestuurd.

Programma komende weken

De komende weken kunt u ons, net als de afgelopen vier jaar, regelmatig op straat of tijdens een debat tegenkomen. En eerlijk is eerlijk: de komende weken wel heel vaak. Onderstaand een overzicht:

• Begin maart kunt u ons op allerlei plekken in Veenendaal tegenkomen in de buurt van de winkelcentra.
  • 9 maart
    19.30 uur - Verkiezingsdebat SGP in het Ichthus College
  • Maandag 12 maart
    Lijsttrekkersdebat bedrijvenkring Veenendaal bij IW4 vanaf 15.30 uur
    Aanmelden voor leden BOV, WInkelstad Veenendaal, ZZP Valley >
  • Dinsdag 13 maart
    19.30 uur - Verkiezingsdebat in het gemeentehuis
  • Woensdag 14 maart
    13.00 uur Verkiezingsdebat Rembrandt College
  • Maandag 19 maart
    19.00 uur Live over verkiezingen debat en radio uitzending vanuit de foyer van De Lampegiet
  • Dinsdag 20 maart
    19.30 uur - Bidstond in de Bethelkerk
  • Woensdag 21 maart
    21.00 uur - uitslagenavond in het gemeentehuis
  • Vrijdag 23 maart
    20.00 uur - Onder Ons - Buitengewone ALV met een terugblik op de verkiezingsuitslag

Van harte welkom!

Overig nieuws

Een kort overzicht van ander nieuws op onze website uit de afgelopen periode.

Volg ons ook op Facebook voor meer nieuws, informatie en foto's van ons politieke werk.

Veenendaal Verbinden

Dat is de slogan van ons verkiezingsprogramma. En dat doen wij niet alleen vanuit de politiek. Veenendaal kent heel veel organisaties en vrijwilligers die zich hiervoor dagelijks inzetten. We zijn dankbaar voor de inzet van al die vrijwilligers. En daarom hebben we vandaag op complimentendag een flink aantal (maar helaas lang niet allemaal) vrijwilligers een compliment gegeven. Een bosje bloemen en een

ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over proces en procedure integratie Volksuniversiteit met de Bibliotheek

In de vastgestelde Cultuurnota, die in mei 2017 is aangenomen, staat dat de Volksuniversiteit aansluiting moet zoeken bij een bestaande instelling, waarbij de bestaande organisatie afgebouwd wordt. Wel is het als belangrijk benoemd dat de functie (volwasseneneducatie in de vrije tijd) in Veenendaal behouden blijft. Gezien de functies van de educatieve, culturele en sociale functies van de Bibliotheek zou een vergaande integratie met deze instelling voor de hand liggen.

Werkbezoek ChristenUnie bij Stichting Present Veenendaal

Vrijdag 16 februari was de fractie van de ChristenUnie op bezoek bij stichting Present Veenendaal. We werden ontvangen door Femke Muit en Lisanne Henning van de stichting. Sinds 2003 is stichting Present al een begrip, maar sinds de woorden van koning Willem-Alexander in 2013 zien steeds meer Nederlanders het belang van vrijwilligerswerk in: "De klassieke verzorgingsstaat verandert langzaam maar zeker in een participatiesamenleving. Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving."

Voorstel ten behoeve faciliteren huisvesting van de Voedselbank en Overstag is aangenomen!

Tijdens de raadsvergadering op 22 februari is ons voorstel om de Voedselbank en onderwijsinstelling Overstag op te nemen in gemeentelijk beleid met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen de fractie van de VVD stemde tegen.

Het stadsstrand blijft behouden!

In de gemeenteraad van 23 februari hadden we een voorbeeld bij de hand waar politiek Veenendaal aantoont niet alleen maar de geëffende paden te bewandelen. Want als we het hebben over de plek waar nu het stadsstrand is, ging de besluitvorming een totaal andere richting in dan voorzien was in de originele plannen. Er is vanuit de samenleving iets moois ontstaan op die plek. Iets wat de ChristenUnie aanvankelijk best spannend vond. Maar eerlijk is eerlijk: er is rond het stadsstrand iets losgekomen in de Veense maatschappij dat niet genegeerd kan worden! Dat hebben we het afgelopen jaar in deze raad dan ook niet gedaan en de ChristenUnie heeft de plannen om tot een goede invulling van het stadsstrand te komen van harte ondersteund.

Kindpakket vastgesteld: betere bestrijding van kinderarmoede in Veenendaal

De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 22 februari het Kindpakket vastgesteld. De ChristenUnie is zeer verheugd met het Kindpakket en heeft zich hier in de raad ook hard voor gemaakt. Het Kindpakket biedt effectieve mogelijkheden ter bestrijding van armoede in gezinnen die rond moeten komen van een minimuminkomen. Zo kunnen ouders diverse schoolbenodigdheden (zoals boeken), computer/tablet, kleding, huiswerkbegeleiding en een mobiele telefoon declareren.

De Voedselbank en Overstag zijn van grote waarde

Als ChristenUnie zullen wij tijdens de raadsvergadering een amendement indienen bij het Raadsvoorstel Motie verhuur panden. Wij willen met het voorstel bewerkstelligen dat de Voedselbank en Overstag opgenomen worden in het gemeentelijk beleid.

Geef geloof een stem!

Bekijk onze drie speerpunten

Start verkiezingscampagne gemeenteraadsverkiezingen Veenendaal

Zaterdag 10 februari is voor de ChristenUnie landelijk -en dus ook in Veenendaal- de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 officieel begonnen. Als ChristenUnie Veenendaal staan we altijd midden in de Veenendaalse samenleving, alleen in de periode voor de verkiezingen zijn we nog meer zichtbaar. De komende vier jaar willen we werken aan een toekomstbestendig Veenendaal voor ons en onze kinderen, een samenleving waarin iedereen meetelt en vrijheid en veiligheid voor iedereen.

ChristenUnie op werkbezoek bij IW4

De ChristenUnie heeft vrijdag 9 februari een werkbezoek afgelegd bij IW4. Na een introductie over wat IW4 doet en over de feiten en cijfers van het Werkbedrijf, zijn we de werkplaats opgegaan. De fractie moest een heus productieproces draaien, waarbij samenwerken en collegialiteit voorop stonden.

Meer groen in de stad

Woensdag 7 februari was er in het gemeentehuis een inspiratieavond over 'Groen in de stad'. De gemeenteraad wilde graag met experts en andere betrokkenen met een 'groen' hart van gedachten wisselen en ideeën opdoen over het groen in Veenendaal. Om daarmee input te hebben voor een nieuwe visie op het groen die in de komende tijd ontwikkeld moet worden. Dit alles ook met het oog op de ontwikkelingen in de toekomst vanwege de klimaatverandering.

De ChristenUnie pakt de hoogspanning actief op

Tijdens de vergadering van de Provinciale Staten Utrecht op 5 februari heeft de fractievoorzitter van de ChristenUnie Provinciale Staten, Arne Schaddelee tijdens het Vragenhalfuur aandacht gevraagd voor de hoogspanningslijnen die zich op grondgebied van Utrecht bevinden.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts