Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Column & nieuwsoverzicht ChristenUnie Veenendaal - mei 2019

Beste ##firstname##,

Hierbij ontvangt u een overzicht van de politieke activiteiten in Veenendaal van de afgelopen periode.

Volg ons ook op Facebook voor meer nieuws, informatie en foto's van ons politieke werk.

Heeft u vragen over een bepaald onderwerp? Of wilt u pro-actief meedenken? Op onze website staat per fractielid aangegeven voor welke onderwerpen u hen kunt benaderen.

Column

Met het verdwijnen van de papieren nieuwsbrief, was ook de column verdwenen. Deze maand de derde maandelijkse column. De derde online column komt van Jeroen van Esseveld.

Wijkambassadeurs

Per tweetal zijn alle fractieleden aanspreekpunt voor een bepaalde wijk in Veenendaal. Wilt u eens van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp? Of spelen er zaken in uw wijk die u met ons wilt bespreken? Kijk dan op de website wie u daarvoor het beste rechtstreeks kunt benaderen.

Column: Dating

Enkele weken geleden was ik me aan het voorbereiden op een gemeenteraadsvergadering. Terwijl ik stukken aan het lezen was, stond Radio 1 aan. Een reclameblok trok mijn aandacht. Het ging over e-dating. Een reclame voor een datingssite van hoger opgeleiden. Een op zich onschuldige manier om met mensen in contact te komen om mogelijk een serieuze relatie te beginnen. U heeft vast ook weleens reclames gehoord waarbij de oproep veel verder gaat dan daten, zoals second love. Dat je daarmee je huidige relatie op het spel zet, hoef ik u niet te vertellen. Voor veel Nederlanders is het verlangen naar dit soort avonturen groot.

Sociale basis versterken

Terug naar de stukken die ik aan het lezen was. Het college van Veenendaal doet via diverse stukken een oproep om de sociale basis te versterken. Maar wat is die sociale basis? Door de gemeente wordt dit als volgt omschreven: ‘De sociale basis is niet één partij, maar een waaier aan initiatieven die gezamenlijk zorgen voor een solide basis in de samenleving, gericht op preventie en collectieve ondersteuning van inwoners.  Binnen de waaier aan initiatieven hoort het welzijnswerk, de (sport)verenigingen, de kerken, vrijwilligersorganisaties en nog veel meer. Samen met deze organisaties en dus met de vele vrijwilligers die daarbij betrokken zijn, u waarschijnlijk ook, zorgen we in Veenendaal al jaren voor een solide basis. Daar kunnen in tijden van nood mensen op terug vallen. Het zorgt ervoor dat mensen een netwerk hebben of krijgen die hen helpt als ze er zelf even niet uitkomen.

Het versterken van deze basis vergroot de preventieve werking ervan en daarmee wordt bv. armoede al in een vroeg stadium gesignaleerd en aangepakt. Dat de netwerken, waar zoveel mensen al gebruik van maken, nog meer toegankelijk worden voor de eenzamen en hulpbehoevenden. Ik geloof daar ook in. Dat wanneer we efficiënter omgaan met onze middelen en we met z’n allen nog beter naar elkaar omzien’, kunnen we geld besparen. We zouden kunnen voorkomen dat mensen te snel te dure zorg krijgen.

Trouw?

Des te schrijnender is het dan, dat je reclames hoort die relaties kapot maken. Die ervoor zorgen dat bestaande netwerken ineens wegvallen. Dat er door de ellende die hieruit ontstaat een groter beroep gedaan moet worden op de sociale basis. Misschien moeten we als samenleving eerst maar een herwaardering geven aan een begrip als trouw. Dat zal onze sociale basis veel sterker maken.

Jeroen van Esseveld

Dankbaar en gezegend!

Donderdag 23 mei mochten we weer naar de stembus om ons democratisch recht uit te oefenen. Heel goed dat ChristenUnie en SGP bij de Europese verkiezingen weer gezamenlijk optrokken. En dat samen optrekken heeft geleid tot een prolongatie van de twee zetels in het Europees parlement. Een resultaat om dankbaar voor te zijn! Als we naar de Veenendaalse uitslag kijken, zien we een winst van 324 stemmen. In totaal hebben 7.013 Veenendalers op ons gestemd. Omdat de opkomst hoger was, hebben we procentueel iets verloren. Maar ChristenUnie/SGP is in Veenendaal wederom bij deze Europese verkiezingen met 32,6% van alle stemmen veruit de grootste geworden en ook daar zijn we enorm dankbaar voor!

Oproep tot verhogen van de vaccinatiegraad

“Door te vaccineren bescherm je niet alleen je eigen kinderen tegen ernstige ziektes, maar indirect lever je door te vaccineren ook een bijdrage aan de bescherming van anderen. Een voldoende hoge vaccinatiegraad is daarbij van groot belang”, aldus Arjan Koerts in zijn bijdrage tijdens de gemeenteraad van 28 mei.

Zichtbaar

Namens de ChristenUnie heeft Tineke Bette tijdens de raadsvergadering van 28 mei een motie bij het raadsvoorstel Beheersverordening gemeentelijke Begraafplaats en Rouwcentrum De Munnikenhof ingediend, met als mede-indieners ProVeenendaal en de VVD. Het betreft het onderhoud van het oude kindergrafveld waar drie jaar geleden een kindermonument is geplaatst. Op dit veld zijn tussen 1921 en 1960 meer dan duizend kinderen begraven. Vanwege de inrichting, wat nagenoeg geheel bedekt is met gras, zijn de looppaden en de kindergraven niet van elkaar te onderscheiden. Met als gevolg dat als nabestaanden naar de plek willen om hun broertje of zusje te gedenken, zij ongewild over andere kindergraven kunnen en zullen lopen.

Stem donderdag 23 mei ChristenUnie-SGP!

Stem 23 mei voor een Christelijk geluid in Europa. Samenwerking ja, superstaat nee.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts