Veelzijdig parkeren bij sportvelden

solar carport.jpgwoensdag 03 maart 2021

Sporten is van grote waarde voor een samenleving, vandaar dat we daar ook veel ruimte voor maken in onze stad. In Veenendaal moeten we echter woekeren met elke vierkante meter in de openbare ruimte. Met de auto naar het sportpark is voor de spelers van thuisclub gelukkig al nauwelijks meer aan de orde. Voor de bezoekers aan de sportvelden zijn meestal nog geen goede alternatieven voor handen en dus heeft onze samenleving behoefte aan ruimte om de auto’s van bezoekers te kunnen parkeren. Op een aantal momenten in de week zijn de parkeerfaciliteiten nog onvoldoende en ondervinden omwonenden veel last van bezoekende automobilisten die een parkeerplaats zoeken. En onze eigen sporters kunnen lang niet altijd hun fietsen netjes en veilig parkeren. Het oplossen van dit probleem stond al een tijdje op de verlanglijst van de ChristenUnie en we zijn dan ook heel blij met het goede Raadsvoorstel Parkeerterreinen Panhuis en VRC dat op 1 maart door de raad is aanvaard. Dit voorstel voorziet in meer en betere parkeergelegenheid voor fietsen en auto’s.

Zoals al opgemerkt moeten we in Veenendaal woekeren met de ruimte. Daarom heeft Roelof Mulder namens de ChristenUnie aan de orde gesteld dat wij sterk voorstander zijn van dubbel ruimtegebruik. Er zijn in diverse steden al voorbeelden van zogenaamde solarcarports waarmee duurzame elektriciteit kan worden opgewekt en elektrische auto’s kunnen worden opgeladen. Daarmee kunnen we ook faciliteren en stimuleren het gebruik van elektrische auto’s in Veenendaal. De wethouder heeft al eerder toegezegd dat hij deze mogelijkheden wil onderzoeken en ons in het tweede kwartaal zal informeren over de uitkomsten.

Omdat dit keuzes zijn voor de lange termijn vinden wij het ook belangrijk dat we aan de voorkant creatief nadenken over eventueel andere mogelijkheden. Als mede-indiener van de motie van Lokaal Veenendaal en de VVD vragen wij het college om voor het eind van het jaar een quickscan te doen naar mogelijkheden voor dubbel ruimtegebruik van parkeerplaatsen. De wethouder is enthousiast over dit onderwerp en we kijken dan ook uit naar nuttige, veilige en passende parkeerplaatsen.

Archief > 2021