ONDERNEMENDE DAGBESTEDING EN LIEFDEVOLLE AANDACHT

Afbeelding bij bijdrage website werkbezoek aan Arbeidscentrum.jpgdinsdag 25 juni 2019

Op 14 juni brachten Tineke Bette en Arjan Koerts een bezoek aan het Arbeidscentrum aan de Duizend Roeden. Bij dit initiatief van Reinaerde hebben wekelijks zo’n 90 mensen met een beperking een zinvolle dagbesteding. De fractieleden spraken met manager Ingrid van Tweel over wat het Arbeidscentrum heeft te bieden, welke ontwikkelingen er zijn geweest en welke uitdagingen er zijn voor de toekomst.

Het werkbezoek startte met een goed gesprek aan een robuuste houten tafel, gemaakt door de cliënten van het Arbeidscentrum. We spraken over de rol van de gemeente bij maatschappelijke ondersteuning. Reinaerde ervaart een meedenkende houding van de gemeente zodat maatwerk kan worden geboden aan Veenendalers die dagbesteding nodig hebben. Reinaerde kiest voor activiteiten met een maatschappelijke meerwaarde, zoals het maken van cadeauartikelen die worden verkocht bij De Bombardon, hun winkel in het Centrum. Ook worden er producten gemaakt in opdracht van particulieren of sociaal ondernemers. Deze aanpak draagt eraan bij dat cliënten zich van waarde voelen met activiteiten die er echt toe doen.

Iedereen met een ondersteuningsvraag is welkom bij Arbeidscentrum Veenendaal. Cliënten kunnen zich ontwikkelen in een beschutte omgeving. Er zijn verschillende afdelingen waar ze aan de slag kunnen: Industrie en Inpak, Dienstverlening & Catering, Gered Gereedschap, fietsenwerkplaats, houtwerkplaats en administratie.

Ook wordt samengewerkt met sociale werkvoorziening IW4. Er worden activiteiten aangeboden op het snijvlak van aangepast werk en dagbesteding. Op deze manier is het mogelijk een passende oplossing te bieden aan mensen die (tijdelijk) meer ondersteuning nodig hebben. De meest kwetsbare mensen behouden zo het ritme in hun dagindeling. Uitval en langdurige ziekmeldingen worden zo voorkomen. Ingrid van Tweel geeft wel aan dat dergelijke oplossingen nog in de kinderschoenen staan. Er kan nog veel worden ontwikkeld als het gaat om samenwerking in het kader van de Participatiewet.

Reinaerde is een goed voorbeeld een ondernemende zorgverlener. Het belang van de cliënten staat voorop, door hen waar mogelijk uit te dagen zich te ontwikkelen. Maar ook is er liefdevolle aandacht voor deze doelgroep. Deze video geeft een mooi inkijkje.

Archief > 2019