Tikkie Toegankelijk

Afbeelding bij bijdrage over Tikki Toegankelijkmaandag 15 oktober 2018

Donderdag 11 oktober hadden Jeroen van Esseveld, Arjan Koerts en Tineke Bette een ontmoeting met teamleden van Tikkie Toegankelijk. Een ontmoeting die duidelijk maakte dat veel ‘gezonde en mobiele’ burgers geen idee hebben waar rolstoelgebruikers rekening mee moeten houden. Zeker voor wat betreft de praktische belemmeringen waar minder mobiele mensen dagelijks mee om moeten gaan.

Tikkie Toegankelijk bestaat nog niet zo lang, maar timmert al danig aan de weg. De voornaamste doelstelling van deze club enthousiastelingen is om diverse groepen in de Veense samenleving bewust te maken van de letterlijke drempels die mensen met een beperking ondervinden. Om daarmee Veenendaal een tikkie toegankelijker te maken. Dat winkels toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Dat horecagelegenheden een invalidetoilet hebben. Met een positieve energie maken ze duidelijk dat er meer bewustwording is gecreëerd door hun activiteiten.

Maar Tikkie Toegankelijk wil meer. Een voorbeeld wat tijdens het gesprek naar voren kwam, zijn de beperkte mogelijkheden om over te steken in de winkelstraat. Voor de mobiele burger geen enkel probleem. De rolstoelgebruiker daarentegen komt allerlei obstakels tegen. Wanneer je gebruik maakt van een rolstoel kan je maar op drie plekken in de winkelstraat oversteken. Genoeg zou je zeggen, maar het betekent dat deze mensen extra meters moeten afleggen als ze eventjes naar de overkant moeten. Terwijl een eenvoudige aanpassing de toegankelijkheid een tikkie kan vergroten.

De ChristenUnie is zeer blij met de initiatieven van Tikkie Toegankelijk. Wij willen hen daarbij van harte ondersteunen. Als ChristenUnie hebben we al eerder hiervoor  een amendement ingediend waarin we hebben gevraagd om meer aandacht voor de toegankelijkheid van gebouwen in Veenendaal. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om via een app op je telefoon als burger snel inzicht te krijgen welke gebouwen in Veenendaal toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking. Dit kan gaan om openbare ruimtes, maar ook over horecagelegenheden etc. Wij zien uit naar de uitwerking van dit amendement en wensen de mensen van Tikki Toegankelijk veel succes met hun prachtige initiatief.

Meer informatie over het werk van Tikkie Toegankelijk vindt u op hun Facebookpagina:  https://www.facebook.com/teamtikkietoegankelijk/

Archief > 2018