Duurzaamheidslening, een mooie start in 2018

Afbeelding bij bijdrage Duurzaamheidsleningdinsdag 02 januari 2018

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2017 is besloten dat het vanaf 1 januari 2018 mogelijk is om in Veenendaal een duurzaamheidslening te krijgen. Particuliere huiseigenaren die energiebesparende maatregelen aan hun huis willen treffen, kunnen vanaf 1 januari 2018 geld daarvoor lenen via de gemeente.

Als ChristenUnie zijn we enthousiast over de duurzaamheidsambities van het college.
De doelstelling om in 2035 energieneutraal te zijn is zeer ambitieus, maar vraagt ook veel van woningeigenaren. Er wordt nogal wat van hen gevraagd als zij hun huizen energieneutraal willen maken. Doordat er maar weinig subsidiemaatregelen bestaan moet een woningeigenaar gemotiveerd zijn om zelf hierin te gaan investeren. Gelukkig zien wij de motivatie toenemen. Niet alleen doordat veel investeringen zich terugverdienen in woonlastenverlichting, maar ook zien we de wens van veel inwoners om duurzamer te zijn.

Toch blijft het wat ons betreft van belang om woningeigenaren te verleiden om mee te doen. En als dat mogelijk is om financiële drempels te verlagen. Daarbij beseffen we dat niet iedere woningeigenaar financieel in staat is om investeringen in zijn huis te doen. Daarom zijn wij blij dat voor deze groep de drempel wordt verlaagd door de duurzaamheidslening.

Als ChristenUnie zien wij alleen maar voordelen: woningbezitters kunnen tegen een gunstig tarief hun woning verbeteren en krijgen daarmee ook nog eens een lagere energierekening. De kosten voor de gemeente zijn minimaal doordat de gemeente de organisatie van de duurzaamheidslening uitbesteed aan SVN. En het milieu is er ook nog bij gebaat. Wat ons betreft een mooie start van 2018.

Archief > 2018