Het Ontmoetingshuis als verbindende factor in Veenendaal-Oost

Afbeelding bij werkbezoek Ontmoetingshuiszaterdag 01 juli 2017

Op vrijdag 30 juni is een afvaardiging van de ChristenUniefractie op werkbezoek geweest bij school Tamim in het Ontmoetingshuis in Veenendaal-Oost. Eind 2015 is er in de gemeenteraad een amendement van de ChristenUnie aangenomen om de bouw van de tweede en derde fase van het Ontmoetingshuis in een keer te doen. Dit om het ruimtegebrek voor het onderwijs voor versneld en voor langere termijn aan te pakken. De bouw zit in de laatste fase. Een mooi moment om als fractie de vorderingen te gaan bekijken.

De scholen Tamim en de Bron hebben hun nieuwe ruimtes in het Ontmoetingshuis al in kunnen nemen. Voor de school Balans en voor de algemene ruimtes is dit nog niet geheel het geval. Die ruimtes zijn nog in ontwikkeling. We zijn erg onder de indruk van de nieuwe ruimtes voor het onderwijs in Veenendaal-Oost. Directeur Monique de Haan van Tamim leidt ons rond en vertelt ons vol enthousiasme over de onderwijskundige mogelijkheden van de nieuwbouw. Na een lange lobby is ze nu erg opgelucht dat het resultaat verwezenlijkt is. Daarvoor is zij de partijen in de gemeenteraad, met de ChristenUnie als trekker, die voor de extra uitbreiding van het Ontmoetingshuis hebben gezorgd bijzonder dankbaar. Voor ons als fractie is dit een opsteker in al het werk wat we doen. Het is dan ook fantastisch om het mooie resultaat van heel wat uurtjes overleggen in het gemeentehuis tastbaar voor ons zien.

Naast de bezichtiging van het mooie gebouw komen we met Monique de Haan ook in gesprek over onderwijszaken in Veenendaal. Het Ontmoetingshuis is het eerste IKC (Integraal Kindcentrum) in Veenendaal en er moeten er nog vele volgen. De ontwikkelingen rond de normvergoedingen voor nieuwbouw van scholen is in het hele land een zorgpunt en dat is in Veenendaal niet minder. Ook de samenwerking in een IKC is aandachtspunt. Binnen de CPOV is er een IKC-werkgroep die de toekomstige trajecten voorbereidt en al vroeg contact zoekt met de beoogde partners in een IKC.

We kijken met veel genoegen terug op het werkbezoek aan Het Ontmoetingshuis en Tamim in het bijzonder. Dit bouwplan zorgt voor de verbinding in Veenendaal-Oost tussen vele functies die een wijk nodig heeft. Onderwijs, kinderopvang. Kerk, sport, horeca en verenigingsleven heeft een mooie plek in het Ontmoetingshuis. Wij wensen Veenendaal nog meer van deze verbindende wijkvoorzieningen toe!

Archief > 2017