Om stil van te worden

Afbeelding dodenherdenking Kerkewijkvrijdag 05 mei 2017

Jaarlijks herdenken we op 4 mei de vele miljoenen mensen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Zowel militairen als burgers, gesneuveld voor onze vrijheid of omgekomen in vernietigingskampen. Ook slachtoffers bij militaire operaties na de Tweede Wereldoorlog worden hierbij herdacht.

Christiaan Johannes Brouwer was 21 jaar oud toen hij op 13 mei 1940 in Rhenen sneuvelde tijdens een kort, hevig en kansloos gevecht. Hij was dienstplichtig korporaal-kok en behoorde tot een commandogroep, die onder leiding van kapitein Dirk Sluis heeft geprobeerd de Duitse SS bij Prattenburg tegen te houden om zo de aftocht van zijn regiment te dekken. Deze informatie staat vermeld bij het graf van Christiaan Johannes Brouwer.

De werkgroep Graven Oorlogsslachtoffers Munnikenhof van de Historische Vereniging Oud Veenendaal heeft voor de achtste keer op de begraafplaats Munnikenhof een wandelroute uitgezet langs de graven van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanuit de fractie van de ChristenUnie heeft een afvaardiging op donderdagmiddag 4 mei deze route gelopen. Indrukwekkend zijn de verhalen over omgekomen soldaten, jonge en oudere burgers, verzetsstrijders, krijgsgevangenen, bevrijders, evacués, dwangarbeiders, maar ook over de jongeren die vlak na de oorlog omkwamen door gevonden munitie. Zovele namen, zoveel verhalen, zoveel leed. Om stil van te worden.
Tot en met 10 mei kunt u de route vanaf 15.00 uur lopen op de begraafplaats en de informatie bij de oorlogsgraven vinden.

Indrukwekkende dodenherdenking aan de Kerkewijk

Honderden belangstellenden hebben zich verzameld rond het monument voor gevallenen aan de Kerkewijk in Veenendaal. Het doet goed om te kunnen constateren dat de aandacht voor hen die vielen elk jaar meer toeneemt. Daar zal ongetwijfeld de onrustige situatie in onze hedendaagse wereld ook aanleiding toe geven. Nog steeds komen veel militairen en burgers om bij oorlogsgeweld. Maar ook door terreurdaden van groeperingen die ons onze vrijheid proberen te ontnemen.

Door burgemeester Kolff wordt gememoreerd aan het feit dat Veenendaal als een van de laatste gemeenten werden bevrijd. En noemt met eerbied twee verzetshelden, mevrouw Hebe Kohlbrugge en de heer Jaap Spruijt, die nog niet zo lang zijn overleden zijn en veel betekend hebben voor het verzet en de vrijheid voor Veenendaal. De twee minuten stilte die daarop volgen zijn indrukwekkend.
Goed om te zien dat, naast de officiële instanties, ook veel kinderen van de plaatselijke scholen en jongerengroeperingen aanwezig zijn en bloemen leggen.

De plechtigheid wordt afgesloten met het gezamenlijk zingen van de twee bekende coupletten van ons volkslied.  Als een gebed; ‘Mijn schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer’. Laat dit ons credo zijn bij het herdenken van slachtoffers en het vieren van onze zwaar bevochten vrijheid.

Archief > 2017