Gastlessen gemeentepolitiek op het Ichthus College

Afbeelding voor de website bij gastles Ichthus Collegedonderdag 23 februari 2017

Op 26 januari en op 16 februari zijn de fractieleden Dick Roodbeen en Willem van Braak op het Ichthus College geweest om de jaarlijkse gastlessen over de gemeentepolitiek te geven. In vijf examenklassen, bij docent Rianne Slomp-Cromwijk, hebben ze de leerlingen bekend gemaakt met het fenomeen motie.

De leerlingen moesten vervolgens een bestaande politieke partij kiezen. De opdracht was dat ze een motie moesten indienen die past bij de politieke partij die ze gekozen hebben. In de eerste les hebben Dick en Willem de leerlingen geholpen met ideeën rond relevante onderwerpen en ook met de formulering van een motie. In de tweede les werd er vervolgens een gemeenteraadsvergadering belegd. Willem van Braak was de voorzitter van de gemeenteraad en Dick Roodbeen trad op als wethouder. Het geheel leverde mooie betogen en debatten op. De leerlingen hebben het college van Veenendaal de volgende verzoeken en opdrachten verstrekt:

• zoek uit waarom grote winkelketens niet naar Veenendaal komen
  • overleg met Rhenen om betere verlichting langs de N416
  • overleg met pandeigenaren over betere huurprijzen in het winkelcentrum
  • veiligheid in de horeca
  • verhogen minimaregeling voor kinderen
  • 52 koopzondagen
  • meer boa's tegen inbraken
  • een juridisch juiste regeling voor gratis parkeren op zaterdag
  • meer uitgaansgelegenheden.

Er is weer veel politiek talent gespot. Dick en Willem hebben diverse leerlingen de weg gewezen naar een actieve bijdrage in de politiek in hun gemeente.

Archief > 2017