Goede eerste stap naar betaalbare zorg en ondersteuning

vacuum-cleaner-657719_1920maandag 28 november 2016

Donderdagavond werd in de gemeenteraad gesproken over de Wmo verordening. Dit zijn de regels en voorwaarden waar mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, aanspraak op kunnen maken. Vooraf was de brede steun voor het goedkoper maken van de zorg al duidelijk. In de aanloop naar de vergadering had het Wmo-forum, dat gebruikers van zorg in Veenendaal vertegenwoordigt, een en ander op uitstekende wijze voorgerekend aan college en raad. De kosten voor noodzakelijke hulp drukken zwaar op vooral mensen met een middeninkomen.

Een door de ChristenUnie mede ingediend voorstel van de PvdA om de inkomensafhankelijke eigen bijdrage te verlagen, werd breed gesteund. Ook een voorstel om iedereen een korting van € 227,50 per jaar op de maximale eigen bijdrage te geven werd breed gesteund. Deze maatregel is vooral gunstig voor ouderen en werkende alleenstaanden. Voor minima heeft het ook een voordeel. Zij hoeven niet langer compensatie aan te vragen voor de te betalen eigen bijdrage, maar krijgen deze automatisch.

Er werd ook een voorstel besproken om de schoonmaakondersteuning voor zorgbehoevenden goedkoper te maken. Deze kosten komen vaak bovenop die voor andere zorg en kunnen oplopen tot wel € 1.560 per jaar. Minima krijgen deze kosten al vergoed, maar anderen moeten het zelf betalen. Er werden verschillende voorstellen ingediend om de kosten te verlagen of het systeem te veranderen. De ChristenUnie gaf er de voorkeur aan dit nu niet te steunen, maar wel een stevig signaal af te geven aan een nieuw te vormen college. Namelijk om met een afgewogen voorstel te komen waarmee de stapeling van kosten voor verschillende vormen van zorg wordt voorkomen. Wat ons betreft zijn de berekeningen van het Wmo-forum daar behulpzaam bij en neemt een nieuw college deze serieus. Ons voorstel werd unaniem gesteund. Om te voorkomen dat verbeteringen uitblijven, kunnen voorstellen van een nieuw college ook met terugwerkend kracht worden ingevoerd.

Terecht werd door verschillende partijen benadrukt dat het niet moet blijven bij onderzoeken, maar er ook daden moeten volgen. En die daden zullen zeker volgen, zo bevestigde fractievoorzitter Engbert Stroobosscher later die avond in het debat over het formatieproces. Ook als het gaat om zorg kijken we naar de toekomst. Hoewel budgetten de komende jaren afnemen, wil de ChristenUnie toch blijvend investeren in voldoende, goede en betaalbare zorg voor iedereen. Die wens betekende helaas wel dat wij een voorstel om geld terug te geven, niet hebben gesteund. We willen dat er structureel meer financiële ruimte ontstaat, ook voor welzijnsinstellingen en particuliere zorginitiatieven. De gemeente draagt een zware verantwoordelijkheid voor de continuïteit van zorgaanbieders en de kwaliteit van zorg aan bijvoorbeeld jongeren. Daar is veel geld voor nodig. Het aanhouden van een reserve is dan verstandig.

Archief > 2016