Een redelijke eigen bijdrage houdt zorg toegankelijk

unit-of-pressure-990462_1280woensdag 23 november 2016

Zorg voor thuiswonende mensen met een beperking wordt aangeboden door de gemeente. Bijvoorbeeld thuishulp voor ouderen. Het wordt aangemoedigd dat mensen elkaar helpen en minder zorg van de gemeente vragen. Tegelijk is eenvoudige zorg ook eenvoudig toegankelijk gemaakt.

Zonder de drempel van veel regels. Helaas ontstond er een nieuwe drempel. Namelijk die van de eigen bijdrage. Die wordt door veel mensen als te hoog ervaren. Zeker wanneer er veel verschillende hulp nodig is.  Mensen met een laag inkomen krijgen hiervoor een vergoeding. Mensen met een gemiddeld of hoog inkomen echter niet. Dit zorgt soms ook bij hen voor financiële problemen. Wij vinden het belangrijk dat goede zorg makkelijk verkrijgbaar is, maar ook voor iedereen betaalbaar blijft. Deze week praat de gemeenteraad over de eigen bijdrage voor 2017 en verder. Wij willen dat de eigen bijdrage omlaag gaat en het aanvragen eenvoudig blijft.

Arjan Koerts

Archief > 2016