Evaluatie horecabeleid “Veenendaal bruist”

SetWidth930-Foto-Polsbandjes-IkPas2maandag 26 september 2016

In de gemeenteraad hebben we donderdag 22 september het horecabeleid van de afgelopen jaren geëvalueerd. Dit deden we door de nota “Veenendaal bruist” te bespreken in de commissie van 13 september en uiteindelijk als hamerstuk in de gemeenteraad goed te keuren.

Om te beginnen is een compliment aan de portefeuillehouder op zijn plaats. Hij heeft het een aantal jaren geleden aangedurfd om zijn bevoegdheden te gebruiken en een proef te starten met de openingstijden van de horecagelegenheden en dan met name de cafés.

Als ChristenUnie hebben we destijds ingestemd met deze proef, omdat er al jaren rond de sluitingstijden van met name de horeca op de markt veel overlast was. Er werd betoogd dat met ruimere openingstijden dit aangepakt kon worden. Het is ook gebleken dat dit het geval is en daarom is ook de ChristenUnie tevreden met de uitwerkingen van het horecabeleid rond de openingstijden. Bij een eerdere evaluatie hebben wij onze zorgen uitgesproken over de handhaving van de verstrekking van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar. In de huidige evaluatie kunnen we lezen dat de regio FoodValley, waar we onderdeel van uitmaken, goede scores haalt op de handhaving van de leeftijdsgrens t.o.v. het landelijk gemiddelde. De scores binnen de regio zijn onder invloed van het project FrisValley ook zeer verbeterd. Hierover mogen we blij zijn.

Toch vinden wij een score van 43% handhaving bij bezoeken door mysterygasten nog onder de maat, hoezeer dit ook hoger is dan het landelijk gemiddelde. We zien vooral dat de horeca het gemiddelde naar beneden trekt. Supermarkten scoren goed in de handhaving van de alcoholleeftijd. Ons is verweten dat we dan maar geld extra moeten verstrekken om tot een betere handhaving te komen. Dat is onzes inziens niet nodig! Want de supermarkten kunnen ook tot hoge handhavingsscores komen. Het is niet alleen een kwestie van meer controle, maar vooral ook een kwestie van een nog betere mindset bij ondernemers en bedienend personeel. Bij de geringste twijfel gewoon om een ID vragen en anders geen alcohol. Is misschien lastig als het druk is in de zaak, maar toch broodnodig om de alcoholleeftijd te handhaven.

Er zijn ook projecten bekend waarbij studenten en jongeren zelf hun ID tonen als ze alcohol willen kopen. We roepen de portefeuillehouder dan ook op om de ingezette, zeer goede, lijn te continueren en met horecaondernemers tot nog betere afspraken te komen rond de handhaving van de alcoholleeftijd. Voor onze jongeren is het namelijk heel goed als de horeca echt bruist, namelijk van frisdrank in plaats van alcohol.

Willem van Braak
raadslid