Zorg en ondersteuning weer voor iedereen betaalbaar

Afbeelding bij tekstbijdrage over Blijversleningdonderdag 22 september 2016

De eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning (WMO) is voor veel mensen een probleem. Sommigen zien vanwege de kosten zelfs af van noodzakelijke hulp, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de gemeente. Mede op ons verzoek zijn in de Raad scenario’s besproken om de eigen bijdrage te verlagen. Er is vorig jaar voldoende zorgbudget overgebleven om de eigen bijdrage nu te verlagen. Het college stelt voor dit alleen te doen voor midden- en hoge inkomens. Wij vinden dit onvoldoende en niet evenwichtig. Zo is er wat ons betreft te weinig aandacht voor het voorkomen van stapeling van zorgkosten. Dit is vooral een probleem voor minima en voor mensen die, als gevolg van ziekte, plotseling minder te besteden hebben.

Wat de ChristenUnie betreft moet de eigen bijdrage voor minima worden afgeschaft. Het is niet reëel om een bijdrage te vragen van mensen zonder draagkracht. In het zorgbudget is er ook ruimte om dit te doen. De eigen bijdragen leveren per saldo ruim een half miljoen euro per jaar op aan inkomsten. Dit terwijl er meer dan 5 miljoen euro zorgbudget niet werd besteed. Wij vinden dat niet meer bijdrage moet worden gevraagd dan budgettair noodzakelijk is.
Tegelijk vinden wij het een eerlijk systeem om naar draagkracht bij te dragen aan zorg. Zo houden we de zorg en maatschappelijke ondersteuning in Veenendaal voor iedereen bereikbaar en toegankelijk. Bovendien stimuleert het mensen om zelf naar creatieve oplossingen te zoeken buiten de gemeente om. Maar als ondersteuning door de gemeente nodig is, moet de gevraagde bijdrage passen bij wat iemand te besteden heeft. Nu nog worden de door de gemeente aan minima opgelegde eigen bijdragen weer geheel of gedeeltelijk aan hen gecompenseerd. Door van hen geen bijdrage  te vragen, voorkomen we dit onnodig rondpompen van geld.
Om de stapeling van zorgkosten tegen te gaan moet er slim worden omgegaan met de organisatie van de zorg. Doordat van schoonmaakondersteuning een zogenaamde ‘algemene voorziening’ is gemaakt, komen de kosten hiervan bovenop andere zorgkosten. Voor dit effect moet meer aandacht zijn. Zeker als het gaat om een basale voorziening als het schoonmaken van het huis voor mensen die dit zelf vanwege ziekte of ouderdom niet meer kunnen.
Tenslotte wil de ChristenUnie af van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Regiotaxi. Dit vervoerssysteem is er voor mensen die vanwege een beperking geen gebruik kunnen maken van de bus of de trein. Omdat het tarief het openbaar vervoer niet afhankelijk is van inkomen, mag dit voor de Regiotaxi ook niet zo zijn.

Eind dit jaar neemt de gemeenteraad een besluit over de hoogte van de eigen bijdragen voor 2017 en verder. Wij zullen ons inzetten voor een evenwichtige en rechtvaardige regeling.

Arjan Koerts,
raadslid