Gratis parkeren in Veenendaal

gratis-parkerenmaandag 12 oktober 2015

De ChristenUnie komt, samen met o.a. het CDA, deze maand met een voorstel tot gratis parkeren in Veenendaal. Deze initiatiefnemers willen het mogelijk maken dat op zaterdag gratis kan worden geparkeerd in de drie gemeentelijke garages. Dit zijn de garages onder het gemeentehuis, de Arie van Hensbergengarage en de garage onder de Tricotage. Het gaat hierbij voorlopig om een proef van een jaar.

Tijdens het debat over de koopzondag gaf ChristenUnie fractievoorziter Stroobosscher aan zijn ogen niet te sluiten voor het weglekken van geld naar bijvoorbeeld Ede waar men nu is begonnen met een koopzondag. “Hetzelfde doen als alle andere steden, los van het feit dat wij tegen een koopzondag zijn, helpt ook niet. We zijn dan niet voldoende onderscheidend.”

Het CDA toonde zich, net als overigens andere partijen, ook bezorgd over onze winkelstad. Om die reden heeft de ChristenUnie het CDA benaderd om op zaterdag gratis parkeren mogelijk te maken. Het CDA is enthousiast over dit voorstel omdat zij het belangrijk vindt dat het  winkelhart van Veenendaal aantrekkelijk en toegankelijk blijft. Wel vindt het CDA het van belang dat er vanuit de ondernemers,  vastgoedeigenaren en winkeliers een tegenprestatie voor het gratis parkeren op zaterdag moet komen. CDA woordvoerder Helsen geeft aan dat hier tal van mogelijkheden voor zijn.

Stroobosscher: “Met het gratis parkeren kunnen we onze regionale winkelstad weer op de kaart zetten. Winkelstad Veenendaal heeft haar regionale positie in het verleden juist verworven omdat de bezoekers van heinde en ver er gratis konden parkeren. Bij voldoende bezoekers kwamen de winkels vanzelf. Vraag creëert immers aanbod. De nood is hoog, het economische vliegwiel in het centrum van Veenendaal staat bijna stil. Daar moet een flinke zwieper aan worden gegeven. Kleine maatregelen hoe goed ook als een happy shoppinghour, langere koopavonden, winkelen met korting bieden sec onvoldoende soelaas.”

De kosten voor gratis parkeren zijn te overzien. De parkeeropbrengsten van de drie gemeentelijke parkeergarages  op zaterdag brachten in 2014 circa 69.000 euro op en over 2015 zal dit bedrag zoals het er nu naar uit ziet nog lager zijn. Dit bedrag is te dekken uit de algemene reserve.

Of de particuliere garages zich aansluiten bij deze actie moet nog worden bezien. Het zou goed zijn maar is niet noodzakelijk. We hopen dat zij ons de ruimte geven voor deze proef van een jaar. Uiteindelijk zijn zij er bij de vulling van hun garages ook op de lange termijn bij gebaat dat onze winkelstad niet half leeg staat. Wij gaan graag met de andere parkeergarages in gesprek. Stroobosscher en Helsen zien het voorstel als een investering voor de langere termijn. Veenendaal moet als  winkelstad blijvend aan de weg timmeren. De potentie van Veenendaal is groot genoeg zo vinden zij.

Archief > 2015