Geen betaald parkeren op zondag!

Nelleke Bouwmanwoensdag 04 december 2013

Tijdens de raadsvergadering van 30 novemberis het raadsvoorstel Parkeertarieven 2014 behandeld. Een jaarlijks terugkerend raadsvoorstel, maar deze keer waren de beraadslagen wel heel bijzonder.

De ChristenUnie is altijd voor een gezonde financiële situatie geweest. Ook bij de parkeerexploitatie. Het liefste zouden we de prijzen zelfs meteen helemaal kostendekkend maken, maar gezien het economische tij waar we in zitten, zoeken ook wij naar andere oplossingen. Gelukkig hebben de ondernemers een handreiking gedaan. Ze willen graag meedenken en meebetalen. De ChristenUnie vindt deze toezegging veelbelovend, maar het moet nu wel concreet gemaakt worden.

Tekorten stapelen zich op. In het raadsvoorstel werd voorgesteld deze tekorten mee te nemen naar de bespreking voor de kadernota. Wij willen niet dat tekorten door worden geschoven. De ChristenUnie staat voor het principe: ‘de gebruiker betaalt’. Hierin zou het overleg met de ondernemers meegenomen kunnen worden. Met het oog daarop hebben we ingestemd met de motie van het CDA waarin opgeroepen wordt met de ondernemers te zoeken naar goede oplossingen.

In de uitwerking van het Raadsvoorstel staat dat om de tekorten enigszins te beperken het bewaakt fietsparkeren wordt afgeschaft en de bewoners in het centrum de parkeervergunningen moeten gaan betalen. Dit vinden we erg jammer, maar we zien geen mogelijkheden om daar financiële dekking voor te zoeken. Gelukkig zijn de fietsstallingen niet helemaal onbewaakt. Er blijft bewaking door middel van camera’s. Maar de fietser ervoor te laten betalen, willen we ook niet. Dit werd door o.a. door GroenLinks, VVD en D66 voorgesteld. Naar ons inzicht maakt dan niemand meer gebruik van de overdekte fietsenstallingen, als je op straat je fiets ook gratis dichtbij de winkels kan parkeren.

In een amendement van de VVD en Groenlinks werd voorgesteld om deze kosten te dekken door betaald parkeren op zondag in te voeren. Hier zijn we op tegen. Allereerst is de zondag een rustdag en willen wij puur uit principiële redenen geen uitbreiding van het betaald parkeren. Daarnaast zijn de huidige betaald parkeer tijden allemaal rondom de huidige openingstijden van de winkels. Wij zien daarom geen enkele reden om dit verder uit te breiden.

Mede dankzij de tegenstem van de ChristenUnie is het betaald parkeren op zondag niet doorgegaan.

Tevens hebben wij ook ingestemd met een motie waarin voorgesteld werd om een onderzoek te doen in de vorm van een business case naar gratis parkeren. Wellicht is het niet mogelijk, maar we zijn wel oprecht benieuwd naar of dit mogelijk is en op wat voor manier. In februari – maart komt dit onderwerp opnieuw aan de orde. Als ChristenUnie hebben wij ingestemd met het raadsvoorstel, maar daar was geen meerderheid voor. Jammer, want op deze manier stapelen de tekorten alsmaar verder op.

Archief > 2013