De parkeervisie en parkeernormen

Nelleke Bouwmanvrijdag 26 april 2013

Deze raadscyclus ligt de parkeervisie en de parkeernormen voor ons ter besluitvorming. De parkeernormen van het centrum zijn aangepast in dit stuk. Er wordt gekozen voor eerst benutten van de ruimte die we al hebben en daarna pas bouwen. Een goed punt, want op deze manier gaan we op een duurzame manier om met de ruimte.

Daarnaast ligt de parkeervisie ook ter besluitvorming op tafel. De visie kan eigenlijk onderverdeeld worden in drie onderdelen. Namelijk fiets, auto's en de algemene zaken.

Fietsen en fietsparkeren in de Hoofdstraat.

Het onderwerp fietsen is nieuw in dit plan ten opzichte van eerdere visies. Het fietsparkeren is met name van invloed op het centrumgebied.  Voor de ChristenUnie is het van belang dat de hoofdstraat toegankelijk blijft voor fietsen en het fietsparkeren. Dat betekent niet dat het niet gereguleerd mag worden. Ook wij hebben immers gezien dat het parkeren van de fiets in de hoofdstraat op sommige momenten voor een chaotisch beeld zorgde en overlast creëerde.

Het college kiest er daarom voor dit meer te gaan reguleren door gastheren en gastvrouwen in te gaan zetten. Deze gastheren en dames kunnen aan fietsers aanwijzingen geven over waar er wel en niet geparkeerd kan en mag worden en waar er speciale fietsstallingen zijn voor langparkeerders.

Autoparkeren

Het autoparkeren heeft al eerder voorgelegen. De maatregelen die in dit stuk terugkomen vinden we, als ChristenUnie erg positief. Een aantal punten zoals een betere bewegwijzering zijn punten waar we al langere tijd op attenderen. We zijn blij dat dit nu ook hierin terug komt.

Algemene deel

Het algemene deel in de visie bestaat onder andere uit de meerjarenbegroting. Rondom dit punt hebben we al eerder aangegeven, dat we willen dat de parkeerexploitatie kostendekkend is. We snappen dat de reserve, die nog over is over is uit goede jaren, nu op wordt gemaakt gezien de huidige economische crisis. Maar rond 2015 is deze reserve ook op. Er zullen dan toch maatregelen genomen moeten worden om de begroting sluitend te krijgen. Hoe dit dan moet, hebben we nog geen klip en klaar antwoord op. Maar dat hier iets moet gebeuren om de exploitatie kostendekkend te maken, is zeker.

Wanneer in November de parkeertarieven wederom voor liggen zullen we hier zeker weer op terugkomen.

Archief > 2013