Wat gaat het worden?

Tineke Bettemaandag 25 februari 2013

De hoogspanningslijn is voor Veenendaal een complexe zaak. In het bijzonder omdat het tracé van de hoogspanningslijn met een lengte van vijf kilometer dwars over Veenendaal gaat. Sinds 2003 hebben wij als ChristenUnie geregeld in commissie- en raadsvergaderingen aandacht hebben gevraagd voor deze problematiek rondom de hoogspanningslijn. Wij zijn van mening dat, o.a. vanwege het voorzorgprincipe met betrekking tot gezondheid en de (brand)veiligheid, de hoogspanningslijn ondergronds moet. Helaas moesten we constateren dat het Rijk, de Provincie en de netwerkbeheerder in de periode 2003-2010 niet stonden te trappelen om de hoogspanningslijn ondergronds aan te brengen. In het bijzonder vanwege de grote financiële kosten die daarmee gemoeid zijn.

Het was dan ook een grote verrassing toen in 2011 netbeheerder Tennet met een financiële oplossing kwam. Daardoor waren er mogelijkheden voor het uitkopen van huishoudens die dicht onder een 380kV Hoogspanningslijn wonen en voor onderkabeling van sommige 110kV en 150kV hoogspanningslijnen. Zou de hoogspanningslijn in Veenendaal dan toch ondergronds gaan?. De voormalige minister Verhagen van Economische Zaken was positief over het plan van Tennet, maar kon door de val van het kabinet de plannen niet nader uitwerken.

Daarna werd het in Den Haag stil rondom het dossier ‘uitkoop en verkabeling’ Hoogspanningslijn. Totdat de huidige minister Kamp onlangs in een brief aan de Tweede Kamer aankondigde dat hij eind februari uitsluitsel zal geven over de stand van zaken.

Luidt het bericht een doorbraak, vertraging of afstel van de uitkoop en verkabeling?

Wij wachten met hooggespannen verwachtingen af, wat het gaat worden.

Tineke Bette

Archief > 2013