Duurzaamheid is een opdracht

maandag 05 december 2011

Het nieuwe Milieukwaliteitsplan 2012-2016 is net klaar. Een goed idee om hier eens een even dieper op in te zoomen. Het plan is grotendeels gebaseerd op eerder bestaand beleid maar er wordt in dit plan een duidelijker accent gelegd op duurzame ontwikkeling.

In dit plan is het oorspronkelijke thema Energie uitgebreid tot Duurzaamheid, Klimaat en Energie. Een goede verbetering. Dit hangt immers nauw met elkaar samen.  Natuurlijke energiebronnen raken op, we consumeren met name in de westerse samenleving veel te veel. Toch willen we als ChristenUnie leven met de verantwoordelijkheid die God ons gegeven heeft over de aarde. Dit willen we doen uit liefde maar ook vanuit een opdracht. Natuurlijk is het ook mogelijk om zonder deze overtuiging tot dezelfde conclusie te komen. We zijn bezig de grenzen van leefbaarheid op de aarde te bereiken. Dit vraagt om heldere doelen voor de toekomst.

Als overheid kun je dit natuurlijk niet forceren maar niets doen is ook een keuze. Gelukkig staat er in dit Milieukwaliteitsplan dat Veenendaal als gemeente een voorbeeldfunctie wil zijn naar de samenleving en in ontwikkelingen naar de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan het milieuvriendelijke karakter van de nieuwbouwwijk Veenendaal-Oost.  Het streven is om in 2015 een klimaat neutrale organisatie te zijn. Dit is een nobel streven. Veenendaal staat tot buiten de regio bekend als een gemeente die duurzaamheid waar maakt.

Hoewel dit Milieukwaliteitsplan zeker onze goedkeuring kan vinden, kan het best nog wat ambitieuzer. Voorlichting op verschillende thema’s zou een grotere rol mogen spelen. Het stimuleren van bedrijven om klimaatvriendelijker te zijn, zeker binnen de regio FoodValley. In dit verband kunnen we streven naar eerlijke voedselprijzen.  Het actief opzoek gaan naar betere manieren om geluidsoverlast van wegen terug te dringen, maar ook het stimuleren en faciliteren van elektrische auto’s. Allemaal voorbeelden van hoe het nog duurzamer en groener kan.

Kortom, Gemeente Veenendaal, we zijn op de goede weg met een helder plan, maar zou het niet geweldig zijn als we in 2016 niet alleen in de regio maar in heel Nederland bekend zullen staan als een gemeente die duurzaamheid waar maakt? Er is nog veel te bereiken.

Nelleke Bouwman

Archief > 2011