Weblog Henk van Soest: Weer van start

donderdag 11 augustus 2011

De vakantieperiode loop ten einde. Dus staan we weer aan het begin van een nieuw politiek seizoen. In de vakantie komen we allemaal op onze eigen manier tot rust. Nemen afstand van het werk; van zaken die ons erg bezighielden en komen soms ook tot bezinning. Dat laatste geeft mogelijkheden voor een nieuwe kijk op de toekomst en een ander gevoel over het verleden. Bezinnen is een nuttige bezigheid. Het brengt je voor de spiegel en stelt vragen waar je in de drukte niet aan toe komt.

Hebben onze besluiten daadwerkelijk bijgedragen om Veenendaal verder te helpen. Wat hebben mijn inspanningen opgeleverd? Welke bijdrage had ik in het bestuur van Veenendaal. Zo maar vragen die een antwoord krijgen.

En ja, wij hebben besluiten genomen die goed zijn voor Veenendaal en de Veenendalers. Soms moeilijk tot stand gekomen, maar altijd vanuit de overtuiging de goede richting uit te gaan. En, in samenspraak met de bevolking.

Dat laatste vind ik belangrijk. Veenendalers moeten vooral zelf spreken en handelen als het over hun eigen leefomgeving gaat. Reconstructies moeten zo veel mogelijk tegemoet komen aan de wensen van een wijk of buurt, rekening houdende met de algemene kaders. Diverse plannen hebben we de afgelopen periode voorbereid en in uitvoering genomen. De rol van de bewoners heeft daarin wel degelijk geleid tot andere plannen dan die zonder hun inbreng van de gemeentelijke tekentafel zouden rollen. Dat is geen klacht tegen gemeentelijke plannen maar een compliment omdat we in staat zijn niet over maar met bewoners de plannen te maken. En dat geeft vertrouwen over en weer. Met het wijkgericht werken dat we de komende maanden verder vorm geven liggen er nog meer kansen voor inwoners om mee te denken, mee te doen en mee te werken.

Ik wil er graag voor gaan. Dat is ook mijn inbreng. Ik geloof in die samenwerking.Bij die samenwerking hoort ook het erkennen van elkaars rollen en belangen. Maar ook het respectvol omgaan met elkaar. Ieder vanuit het besef van eigen verantwoordelijkheid. Ik hoop dat we nog meer bewonerscommissies krijgen en creatieve inbreng voor buurtprojecten.

Ook op het terrein van sociale zaken is er veel gebeurt en staan ingrijpende wijzigingen op stapel. Ook hier is de inbreng van velen nodig. Ik ben blij met het raadsbesluit royaal op te komen voor de zwakkeren in onze samenleving. Maar voor ons allen blijft dat we hard moeten werken om zo veel mogelijk mensen deelnemer aan de maatschappij te zijn. Een ieder naar vermogen.  Een royaal sociaal beleid betekent in die zin een extra stimulans en kans om weer deel te kunnen nemen aan werk en sociale activering. Ook hier geldt dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn of haar inzet om weer deel te nemen aan het arbeidsproces.

Bezinnen, het schept ruimte. Laten we de uitkomsten oppakken om de volgende stap te nemen. Ik ben overtuigd van de grote kracht die we dan samen omzetten in een nog“beter” Veenendaal.

Henk van Soest

Archief > 2011