Onrust rond het Ondernemersfonds

maandag 27 juni 2011

De ChristenUnie staat pal achter het Ondernemersfonds in Veenendaal. Daarom is de ChristenUnie ook verheugd om het feit dat dit ondernemersfonds de komende jaren verder kan. Maandag 20 juni werd het voorstel van het college om het ondernemersfonds en de reclamebelasting voort te zetten met een ruime meerderheid aangenomen. De ChristenUnie heeft echter wel zorgen om het feit dat het besluit wat de gemeenteraad nam niet het originele collegevoorstel betrof, maar een geamendeerde vorm. Het nu genomen besluit zorgt er voor dat er in het voorjaar van 2013 een nieuwe evaluatie plaats vindt van het ondernemersfonds en de reclamebelasting, in plaats van het najaar van 2014. Dit is een inkorting van de periode waarin het ondernemersfonds de kans krijgt tot meer successen te komen. Het originele collegevoorstel volgde ook de lijn die landelijke onderzoeken aangeven, namelijk een periode van 5 jaar die nodig is om een ondernemersfonds tot volle bloei te laten komen. Op donderdagavond 16 juni werd er nog een compromis aangereikt door de PVDA. Dit stelde voor in het voorjaar van 2014 de volgende evaluatie te doen en de reclamebelasting tot 31 december van dat jaar te laten lopen. Daar leek toen een grote meerderheid voor en ook de ChristenUnie kon leven met dit compromis. Stemming over dit compromis kwam echter op de maandagavond niet aan de orde. Partijen die donderdag aangaven met dit compromis te kunnen leven, sloten zich toch aan bij het veel verder strekkende en ook aangenomen amendement van Liberaal Veenendaal.

Dat er onrust is ontstaan bij het ondernemersfonds en aangesloten coöperatieve verenigingen is heel goed te begrijpen. Kunnen zij binnen 1,5 jaar tot forse resultaatverbeteringen komen? Of krijgen ze sceptische mede-ondernemers nooit meer aan hun zijde omdat die met smart op een snellere evaluatie en eventuele stopzetting van het ondernemersfonds zitten te wachten? Het zou jammer zijn! Want het nu lopende traject is gewoon het meest praktisch en ook transparant. De voorgestelde alternatieven waarin de wet BIZ een plaats zou kunnen hebben, zijn namelijk veel bureaucratischer dan het systeem dat we nu hebben. De ChristenUnie betreurt de gang van zaken rond de besluitvorming ten zeerste, maar is ook democratisch genoeg om te weten dat we nu zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Wij blijven pal achter het ondernemersfonds en de reclamebelasting staan. We roepen het college en ondernemers op om op korte termijn met goede alternatieven te komen rond differentiatie van de tarieven. Dit is ook toegezegd in de nieuwe uitvoeringsovereenkomst. Want één ding blijft als een paal boven water staan: Veenendaal wil graag de beste binnenstad van Nederland worden in 2013 en wil ook graag de bedrijventerreinen up to date houden en nieuwe bedrijven trekken. Daar komt met deze besluitvorming wel heel veel druk op te staan.

We wensen het Ondernemersfonds de benodigde energie toe om door te gaan op de ingeslagen weg, want die weg is volgens de ChristenUnie in het belang van Veenendaal en haar inwoners.

Willem van Braak

Archief > 2011