Weblog Willem van Braak: Reclamebelasting: een besmet begrip, maar effectief middel!

maandag 06 juni 2011

Er heeft een evaluatie plaats gevonden van de werking van het ondernemersfonds waar onder andere het binnenstadmanagement en verschillende coöperatieve verenigingen op de diverse bedrijventerreinen in zijn verenigd. Vanuit dat fonds worden in de binnenstad vele activiteiten en verbeteringen aan de infrastructuur van het winkelcentrum georganiseerd. Op de bedrijventerreinen wordt vanuit het fonds collectief beveiliging gerealiseerd en komen er steeds meer AED’s. Maar ook gezamenlijke energie inkoop, breng-haalservice voor de post en gezamenlijke afvalcontracten komen tot stand via de coöperatieve verenigingen. Het ondernemersfonds verwerft de benodigde inkomsten middels een subsidie van de gemeente die de ondernemers via de reclamebelasting zelf betalen. Een indirecte, doch verplichte “contributie”. Vooral het woord belasting en het ongedifferentieerde tarief valt bij een groot deel van de ondernemers niet goed. Op dat gebied is er nog werk aan de winkel voor de gemeente en de bedrijven, maar op dit moment is het instrument reclame-belasting gewoon het hoogst haalbare om tot vooruitgang te komen in de binnenstad en op de bedrijventerreinen.

De ChristenUnie is voorstander van continuering van het ondernemersfonds en ook de reclamebelasting. Zoals al gezegd: het is een besmet begrip, maar werkt op dit moment wel erg goed. Meer en meer ondernemers zien dit en sluiten zich aan bij het ondernemersfonds om optimaal te profiteren van de gezamenlijke inspanningen. Veenendaal wil graag de beste binnenstad van 2013 worden. Dan zijn de huidige inspanningen en resultaten vanuit het ondernemersfonds van levensbelang. Nu stoppen met het lopende traject, zou de dood in de pot zijn. Op onze bedrijventerreinen is veel leegstand. Dat is een grote zorg voor Veenendaal. We willen immers onze economie op de rit houden en nog liever versterken. Stoppen met de lopende trajecten zou de verloedering van onze bedrijventerreinen nog meer in de hand werken. Vanuit de mond van de voorzitter van de Bedrijvenkring Veenendaal konden we op de Nieuwjaars borrel van die kring ook de boodschap horen dat de ondernemers de kansen moeten grijpen die er liggen in plaats van focussen op de beren op de weg.

Kortom: het ondernemersfonds verdient de kans om verder te bouwen aan de economische belangen van Veenendaal. Dat dit op dit moment via het instrument reclame belasting gaat, is wellicht minder gelukkig, maar helaas een noodzakelijk kwaad. De ChristenUnie roept het college en alle partners in dezen op om op zo kort mogelijke termijn tot een beter instrument te komen voor de vorming van het ondernemingsfonds dan nu het geval is. Differentiëren op het gebied van winkeloppervlak en locatie zou een goede optie zijn, maar ook het komen tot een meer vrijwillig contributiemodel met deelname van alle ondernemers, zonder free riders,  zou geweldig zijn. Op dit moment is dat nog Utopia en daarom moeten we roeien met de riemen die we hebben. Het doel moge duidelijk zijn: Veenendaal de beste binnenstad in 2013 en opgeknapte en gevulde bedrijventerreinen op een zo kort mogelijke termijn. De ChristenUnie heeft er vertrouwen in!

 

Willem van Braak

« Terug

Archief > 2011

Geen berichten gevonden