Weblog Henk van Soest: Openbaar groen

woensdag 06 april 2011

De afgelopen dagen zijn we gestart met de reconstructie van de Hoofdstraat en is gesproken over het Dragonderpark. Beide onderwerpen hebben veel reactie opgeleverd. Vooral over het groen dat verdwijnt. Maar de vraag is of die discussie terecht is en wordt gevoerd op juiste gronden.

Neem de reconstructie van de Hoofdstraat. Een plan dat vijf jaar voorbereiding heeft gehad. Een plan waarin alle betrokkenen in allerlei vormen en op verschillende momenten hun mening konden geven. De (nieuwe) gemeenteraad stelde krediet beschikbaar, nadat alle voor- en nadelen zijn afgewogen.

Wat mij opvalt in de discussie is dat bijna niemand naar het toekomstige eindreulstaat kijkt. Een centrum dat geheel een zelfde beeld uitstraalt en waar wel degelijk groen in te vinden is. Een centrum waar het goed verblijven en winkelen is. Als we werkelijk het eindbeeld voor ogen houden, dan weten we ook dat er eerst verbouwd moet worden. Thuis moet ook eerst het oude behang eraf voordat we van het nieuwe beeld kunnen genieten. Heb daarom wat geduld en oordeel nadat het klaar is.

Dat zelfde geldt voor het Dragonderpark. Sommigen stellen dat het college geen geld over heeft voor dit park en het koppelt aan de uitvoering van een bouwplan aan de Castor. Die koppeling is er alleen omdat er in de begroting geen geld was opgenomen voor dit plan. En omdat dit plan een rechtstreekse fysieke koppeling heeft met  het bouwplan aan de Castor. Het park is daaraan verbonden. Nee, het Dragonderpark wordt wel anders maar het is niet juist nu te stellen dat het park (deels)wijken moet voor bebouwing.  Het college heeft juist gezocht naar een mogelijkheid voor omwonenden om nu eens echte duidelijkheid te krijgen. Die was  er- ondanks de vele gesprekken die er waren- tot nu toe niet.. De gemeenteraad gaat de komende vergadering hierover een besluit nemen.

Afgelopen week vergaderde de commissie brede heroverweging en werd een eerste inkijk gegeven door de politieke partijen. Een goede bijeenkomst die al wel duidelijk maakt dat het niet eenvoudig is met voorstellen te komen die nog niet op tafel lagen. Complimenten voor de fracties die vanuit eigen visies de invulling meer vorm geven.  En aan de insprekers die met niet aflatende inzet hun belangen voor het voetlicht brengen.

De lente is begonnen en we zien direct wat dat betekent. Mensen trekken er op uit. De avonden blijft het langer licht en de jeugd zoekt de bekende plekken weer op. Jammer dat dit ook afgelopen weekend weer gepaard ging met veel rommel. Ik begrijp niet dat je blikjes, zakjes e.d. zo maar van je af gooit. Tot grote ergenis van andere mensen die vervolgens weer een negatief beeld van de jeugd maken.  Neem je verantwoordelijkheid en ruim de rommel op! Laat je eigen plezier niet tot ergenis van een anderen worden. Als je een plek in de wijk wilt, moet je die ook schoonhouden. Je ruimt dus je einge rommel gwoon op.

Landelijk werd  vorige week "de week van de lentekriebels" gehouden. Een project voor de basisscholen die vooral ging over relaties. Een belangrijk onderwerp, want al jong leren kinderen wat het betekent om eerlijk en respectvol om te gaan met elkaar en alkaars gevoelens. Een goed initiatief.

Woensdag deed ik mee aan de ambtenarenveldloop in Lelystad. Meer dan 4000 deelnemers( waaronder 23 uit Veenendaal) in verschillende categorieën. Een mooi en sportief evenement onder zonnige omstandigheden.  Over mijn eigen tijd over de 6 kilometer was ik tevreden. Een stimulans om door te gaan en volgend jaar weer aan de start te verschijnen. Zaterdag heb ik een kijkje gekregen in de wereld van soft- en honkbal. Blue Socks opende het seizoen en ik heb er van genoten.

Henk van Soest

Archief > 2011