Weblog Tineke Bette: Je eigen straatje vegen

maandag 28 maart 2011

Van Martin Luther King is de volgende uitspraak: “Als een mens de roeping heeft om straatveger te zijn, dan zou hij de straat moeten vegen zoals Michelangelo schilderde, Beethoven componeerde en Shakespeare schreef. Hij zou zo straat moeten vegen dat alle machten in hemel en op aarde stil zouden worden en zeggen: “Hier leefde een geweldige straatveger, die zijn vak verstond.

De week van Veenendaal Schoon is een groot succes geweest. Meer dan duizend deelnemers hebben in hun woon- en schoolomgeving het zwerfvuil opgeruimd. Tijdens de Opschoondag op zaterdag 12 maart jl. is een zeer gemêleerde groep van 80 vrijwilligers in de wijk Franse Gat aan de slag gegaan. Daarnaast zijn in de week van 14 tot 18 maart leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs diverse grootschalige schoonmaakacties verricht. In totaal hebben 920 deelnemers vanuit de Dr. C. Steenblokschool, De Grondtoon, Engelenburgschool, De Windroos, de Juliana van Stolbergschool, De Oranjeschelp, De Burcht, Beatrixschool en de Alexschool, het Ichthus College en CSV Het Perron enorm hun best gedaan om in hun schoolomgeving het zwerfvuil op te ruimen. Tevens hebben individuele burgers zoals o.a. de heer Ezendam van Milieudefensie en de Milieuploeg van Dagactiviteitencentrum De Ontmoeting zich ook ingespannen om zakken vol met zwerfvuil te ruimen.

10.000 Kilo zwerfafval is er opgehaald. Honderden vuilniszakken vol met troep. Daarnaast was er nog o.a. de vondst van een groot matras, een supermarktkar, zeer veel vuurwerkresten, grote hoeveelheden drankflessen en dikke pakketten van niet bezorgde folders.

Een schone en veilige openbare ruimte is een ‘must’ voor Veenendaal.

Met Stichting Veenendaal Schoon kan ik een wezenlijke bijdrage leveren en op deze manier meewerken aan een mentaliteitsverandering op het gebied van het achteloos weggooien van rommel. Een zichtbare en schone aanblik van straat, stoep, plein en berm draagt wezenlijk bij aan het welbevinden en de veiligheid.
Veegt u mee?

Tineke Bette