Jolanda de Heer: Beste Veenendalers: Doe mee!

zaterdag 25 september 2010

Afgelopen week heeft het Veense college aan de gemeenteraad toegelicht hoe ze de komende tijd een viertal thema’s bij de kop wil pakken. Het gaat om de thema’s veiligheid, jeugd, economie en wijkzaken. Per thema moet er een programmaplan komen. Doelstellingen zijn inmiddels geformuleerd die verder uitgewerkt moeten gaan worden. De stip op de horizon is gezet, nu gaat het vooral om het hoe en wanneer in de de uitwerking. Een spannens proces waar we veel verwachting van hebben.

Sinds jaar en dag wordt er gefoeterd op de overheid die bureaucratisch, klantonvriendelijk, onsamenhangend en geldverspillend zou zijn. Inderdaad, er valt nog veel te verbeteren. En daar wordt dagelijks hard aan gewerkt. Veel inwoners en bedrijven hebben ook ideeën over hoe het beter kan. Die een visie hebben op welke keuzes de gemeente zou moeten maken. Ik nodig u van harte uit: doe mee als in de komende tijd uw mening wordt gevraagd. College en raad gaan dat doen in een proces waarbij burgerparticipatie een belangrijke rol heeft.

Op de agenda van de raadsvergadering van volgende week donderdag staan voorstellen over de toekomst van de beleidsvorming in Veenendaal. Over de brede heroverweging. We zullen duidelijke keuzes moeten maken, zeker nu er forse bezuinigingen aankomen. Voor de ChristenUnie is eén van de uitgangspunten hierbij dat we niet bezuinigen op de minima. Dat we goede basisvoorzieningen garanderen en een vangnet bieden voor hen die niet zelfstandig kunnen zijn. De overheid moet echter terugtreden daar waar het verantwoord is. Wij willen actief burgerschap en zorg voor de naaste stimuleren. Doet u mee?

Archief > 2010