Schild voor de zwakken

zaterdag 03 juli 2010

(Algemene beschouwingen bij kadernota 2011-2014 d.d 28 juni 2010)

Meneer de voorzitter,
Het nieuwe college heeft met de voorliggende kadernota goed werk afgeleverd. Er ligt een goed inhoudelijk verhaal, gepaard aan een verantwoorde financiƫle paragraaf. In tijden van bezuiniging, leiden kosten- en risicobeheersing tot pijnlijke maatregelen. En dan valt het in deze kadernota nog bijzonder mee. Ik ga er helemaal van uit dat we in de nabije toekomst nog wel heftiger zaken te bespreken krijgen.

Verantwoordelijke samenleving

De samenleving wordt gezien als een verantwoordelijke samenleving, waarbij de gemeente burgerschap en participatie stimuleert. Hier hoort onlosmakeljk bij dat de overheid een schild is voor de zwakken. De ChristenUnie staat voor christelijk sociaal beleid. Wij willen burgers stimuleren hun verantwoordelijkheid te nemen. Prima. Maar als mensen dat niet kunnen, dan staan wij voor hen klaar.

De nadruk leggen op eigen verantwoordelijkheid is niet slechts een handige vondst om te bezuinigen. Er zijn inhoudelijke argumenten voor. De verzorgingsstaat uit het verleden, leidde lang niet altijd tot onderlinge solidariteit. Ook spoorde het lang niet altijd aan tot een actieve opstelling om je persoonlijk leven te ontwikkelen. We zijn het er van harte mee eens de burger meer eigen regie te geven. Om de ondernemerszin te stimuleren.

De oproep tot verantwoordelijk gedrag, zien wij vooral ook naar de ander toe. Het gaat er niet alleen om zelf je zaakjes goed op orde te hebben. Het gaat er vooral ook om, de ander te helpen en te ondersteunen. Oftewel: het omzien naar elkaar. Dit hoeft geen utopie te zijn, als de gemeente maar alles uit de kast haalt om de goede randvoorwaarden te scheppen en goede oplossingen garandeert als mensen in hun bestaan en ontwikkeling worden bedreigd.

Krachtig dienstbaar

Ik wil het college dan ook meegeven: Wees krachtig dienstbaar aan de burger en wees daarin pro-actief. Stuur burgers niet van het kastje naar de muur. Help ze concreet  bij het waarmaken van de eigen verantwoordelijkheid. De ondersteuning van vrijwilligersorganisaties is daar een duidelijk voorbeeld van. Maar ook krachtig dienstbaar aan het bedrijfsleven (één loket), het onderwijs (goede huisvesting), de wijken (inspraak). Krachtig dienstbaar zijn kan ook betekenen een goede bereikbaarheid van Veenendaal organiseren. Doen wat mogelijk is om de woningmarkt in beweging te krijgen. De WMO en het CJG zo optimaal mogelijk  inzetten. Of goede openingstijden van het Burger Service Loket. Als gezinspartij zou de ChristenUnie het geen verkeerde gedachte vinden om in de aanloop naar de vakantie dit loket op de woensdagmiddag open te stellen. Om maar een voorbeeld te noemen.

De gemeente is er ten dienste van de samenleving en niet ter ere van zichzelf. Het grote doel is de samenleving tot ontwikkeling te brengen. Hiermee bedoel ik uiteraard niet dat de gemeente haar gezag niet moet uitoefenen of haar invloed niet moet aanwenden. Integendeel. Wanneer we de samenleving willen dienen, moet de veiligheid voor een ieder, optimaal zijn. Problemen voorkomen en handhavend optreden waar het moet, creëert een samenleving waarin burgers en bedrijven zich kunnen ontplooien. Ook fysieke veiligheid is belangrijk. We vragen bijzonder aandacht voor veilige schoolroutes.

De term dienen is wat ons betreft meerdimensionaal. Velen in de raad, college en gemeente geloven in God. Ook onze fractie. Naar onze overtuiging zijn overheden, en daarmee ook de gemeente Veenendaal, een instrument in Zijn hand. Dienstbaar betekent wat ons betreft dan ook: Dienstbaar aan de Schepper. Voorzitter, wij wensen  college, raad en medewerkers van harte Gods zegen toe. Ik wil hier nog aan toevoegen, in de lijn van mijn verhaal: Wees dienstbaar, aan God en mensen.

Voorzitter, ik maak nu de overstap naar het concreter spreken over de kadernota.

Financiën

We besluiten over de Kadernota 2011-2014. De basis wordt daarmee gelegd voor de begroting 2011 en de meerjarenraming. Dit is geen sinecure. Het is overduidelijk dat we in economisch opzicht in zwaar weer zitten.  Wij steunen de financiële paragraaf. We zijn natuurlijk blij dat de lastendruk volgend jaar niet omhoog zal gaan. Sterker nog, een huishouden gaat er  gemiddeld zo’n 40 euro op vooruit. Wij hopen dat dit zo blijft, wanneer de verrekening met de kosten oud papier is gemaakt. Graag een reactie hierop.

Het college grijpt in om de grote financiële tekorten (bij ongewijzigd beleid) om te zetten in een structureel sluitende meerjarenbegroting. Incidenteel zijn er zelfs behoorlijke overschotten. Dit moet ook wel, want we weten nog lang niet welke maatregelen een nieuw kabinet over de gemeenten zal uitroepen. De juni-circulaire stelt het beeld alweer in negatieve zin bij.

Onze algemene reserve is goed op orde. Een vraag van onze fractie is : Wat doet het rijk daarmee? We zijn allemaal in spannende afwachting van een nieuw kabinet. We hebben eigenlijk geen idee welke kansen of belemmeringen zich gaan voordoen. Wanneer hoge reserves het risico lopen afgeroomd te worden, ga ik er vanuit dat het college hier direct actie op onderneemt.

Het integraal werken heeft onze hartelijke instemming. Te logisch voor woorden, maar al te vaak is het niet gebeurd. De verkokering moet dan ook stevig worden aangepakt. Het integrale werken zal ook zijn verdere uitwerking krijgen binnen de programma’s veiligheid, wijkzaken, economie en jeugd. Wat daarover in de kadernota staat, stemt ons hoopvol. We zijn heel benieuwd naar de verdere, concrete uitwerking. Die zien wij graag zo snel mogelijk na de zomervakantie tegemoet.

Bezuinigingen

Het college wil de ombuigingen op twee manieren bereiken: Anders werken (en daarmee geld besparen) en daadwerkelijk verlagen van budgetten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om verlaging van het onderhoudsbudget voor gemeentelijke gebouwen en een hogere eigen bijdrage binnen de sport.  Hier staan wij achter, hoe vervelend betrokkenen dit ook vinden. De ChristenUnie wilde al veel eerder  een 50% dekking vanuit het profijtbeginsel. Dan gaan wij niet draaien als het concreet wordt. Maar wanneer gezinnen hun kind niet op een sport kunnen doen vanwege de te hoge eigen bijdrage, rekenen wij vanuit het minimabeleid op een reparerende bijdrage van de gemeente. Op dit punt vragen wij een reactie van het college. Eén van de insprekers deed de suggestie om voorafgaand aan dit soort besluiten, een beleids effect rapportage (BER) op te stellen. Onze fractie vind dit een idee om vast te houden. We hebben op dit punt een motie voorbereid die ik nu indien.

Het college bespaart ook op het beheer van de openbare ruimte. Hier hebben wij moeite mee. Wij hechten aan een goed verzorgde openbare ruimte. Het gaat om veiligheid en het welbevinden van de burger. Daarnaast is een schoon en veilig Veenendaal het visitekaartje voor bezoekers aan ons centrum. Wanneer de bezuinigingen ten koste gaan van een schoon, heel en veilig Veenendaal, willen wij dit tijdig horen. Kan het college toezeggen dit punt in de commissie ter bespreking te brengen, wanneer het zich onverhoopt voordoet?

Economie en werkgelegenheid

De werkgelegenheid is voor ons een belangrijk punt. We hebben hier een aantal vragen over. Als het gaat om jeugd wil het college de trajecten naar werk aanscherpen. Wat gaat er dan meer gebeuren dan nu al het geval is? Wanneer wordt het economisch beleidsplan aangeboden? Hoe wil het college Veenendaal aantrekkelijker maken voor het bedrijfsleven? We willen het college stimuleren om bij de beantwoording van dit soort vragen, de ontwikkeling van Foodvalley te benutten.

Minimabeleid

Bezuinigen? We ontkomen er niet aan.  Maar inwoners die het zelf niet redden, willen we graag helpen. In de verkiezingstijd hebben we geroepen: Handen af van de minima. Nu we in het college zitten zeggen we dat nog steeds. Zelfs in versterkte mate: Het is immers vastgelegd in het coalitieakkoord. Wanneer je op een zo laag minimum zit, of dreigt te komen, is het moeilijk om te participeren in de samenleving. Zelfstandigheid moet dan worden bevorderd, bijvoorbeeld door sterk in te zetten op werk en schuldsanering. Verder moet de gemeente het ongebruikt laten van mogelijkheden terugdringen en ook hier de administratieve lastendruk verkleinen. Wij willen onze naaste in nood te helpen. Wij zien dat als een bijbelse opdracht, waar we ook het college aan houden.

Voorzitter, ik rond af.  Ik dank ieder voor zijn luisterend oor en ik hoop op een vruchtbare discussie straks.

Dank u wel.

Jolanda de Heer