Ontwerp bestemmingsplan De Salamander II

maandag 26 april 2010

Het ontwerpbestemmingsplan De Salamander II maakt de realisering mogelijk van ongeveer 110 grondgebonden woningen. Na 16 jaar lijkt planverwezenlijking dichterbij dan ooit. De ChristenUnie fractie vindt dat op een evenwichtige manier is tegemoet gekomen aan de verschillende belangen.

Onderkend wordt dat niet maximaal aan ieder afzonderlijk belang kan worden tegemoet gekomen. Samen met de omwonenden heeft de ChristenUnie fractie zich sterk gemaakt voor ontsluiting van de wijk op de Rondweg-West. Hoewel het uit verkeerskundig oogpunt niet noodzakelijk was is de ChristenUniefractie blij dat men omwille van de Bergwegbewoners heeft willen investeren in deze extra ontsluiting, de extra ontsluiting komt immers ten laste van de planexploitatie. Bijkomend voordeel is nog dat de snelheid op de Rondweg-West wordt verlaagd hetgeen het woongenot, denk aan geluid/fijn stof, van zowel de bestaande als de nieuwe wijk ten goede komt.

Voor wet betreft het groen in de wijk en aantasting van het aanwezige bos is het voor de ChristenUnie fractie van belang dat het groen dat overblijft voldoende kwaliteit heeft/krijgt. Randvoorwaarde daarbij is dat het groen voldoende robuust is. Dit wordt bereikt door zoveel mogelijk bestaande bomen met kwaliteit te laten staan in een aaneengesloten gebied. De ChristeUnie fractie is van mening dat daar binnen de planeconomische grenzen aan wordt voldaan. Langs de Rondweg-West blijft immers een breed stuk bos (variërend van 30 tot 100 meter) bestaan de enige versnippering die optreedt is omwille van de ontsluiting naar de Rondweg-West. De strook bos is voldoende groot voor het maken van een ommetje en robuust genoeg voor migratie van dieren van en naar het Prattenburgse bos.

Tenslotte had inspreker de heer J. Soeterik namens de St. Bergwegbos liever gezien dat de afronding van de wijk De Salamander niet wordt aangesloten op de bestaande wegen. Het probleem zit er mijns inziens daarbij niet zozeer in dat zittende bewoners niet willen integreren met de nieuwe bewoners maar extra verkeersbeperkende maatregelen (lees drempels) worden gevreesd. De ChristenUniefractie heeft daarom tijdens de commissievergadering de wethouder verzocht de bewoners te betrekken bij de eventueel te nemen maatregelen, hetgeen overigens prima past bij de door de ChristenUnie geïntroduceerde wijkgericht werken aanpak en dito (wijk)wethouder.

Engbert Stroobosscher

Archief > 2010