Bijdrage raad 8 april 2010 - Jolanda de Heer

dinsdag 13 april 2010

Bespreking Coalitieakkoord 2010-2014 “Veenendaal ambitieus en daadkrachtig”

Meneer de voorzitter,

Veenendaal: Ambitieus en daadkrachtig! De afgelopen weken is er door de nieuwe coalitiepartijen hard gewerkt aan een basis voor het bestuurlijk handelen voor 2010-2014. Namens de VVD, SGP, Lokaal Veenendaal en de ChristenUnie samen, wil ik de raad van harte uitnodigen zich ook uit te spreken over het voorliggende coalitieakkoord.

Onder de leiding van Arie de Graaf hebben wij gewerkt aan een coalitieakkoord. Niet alleen de raadsfracties,  maar uiteraard ook de straks te benoemen wethouders, hebben van harte JA gezegd tegen dit regeerakkoord op hoofdlijnen. Daarom hebben wij ook bewust gekozen voor de benaming “Coalitieakkoord”.  Als politieke partijen, met vertegenwoordigers in raad èn college, hebben wij elkaar op de voorliggende inhoud gevonden.

Als raadsfracties zullen wij het coalitieakkoord gebruiken als graadmeter voor het handelen van het college de komende 4 jaren. Wij zullen toetsen of de bestuurlijke doelen ook zijn gerealiseerd door het college. Als gemeenteraad gaan wij over de kaders en we zullen het voorbereiden en uitvoeren van beleid door het college, controleren.

Het is daarom goed dat alle partijen zich uitspreken over het coalitieakkoord.

Het college krijgt daarmee een bestuurlijk signaal. Mogelijk zijn er suggesties over onderwerpen in het akkoord, waar het college haar voordeel mee kan doen. Natuurlijk begrijpen wij dat er verschillende accenten zullen zijn, binnen onze raad. Maar kritische geluiden kunnen juist ook helpen om een scherper inzicht te krijgen.

Wij zouden het dan ook zeer op prijs stellen wanneer u als partijen zich achter het coalitieakkoord kunt opstellen. Met of zonder aantekeningen.

Namens de coalitie spreek ik de hoop uit dat u deze handschoen oppakt. We zullen immers samen als raad de komende periode ingaan. Wat ons betreft ambitieus en daadkrachtig!

Verder wil ik heel graag de heer De Graaf hartelijk bedanken voor de manier waarop hij het formatieproces heeft geleid! Onder zijn bezielende leiding is dit akkoord tot stand gekomen. Veel dank!

Tot zover mijn woorden namens de vier coalitiepartijen.

Voorzitter, dan specifiek nog een aantal punten namens de ChristenUnie:

Voor u staat een woordvoerder van een dankbare partij. We mogen terugzien op een verkiezingsresultaat waar wij bijzonder  blij mee zijn. De kiezer heeft het ons gegund om met 8 zetels in de raad vertegenwoordigd te zijn. We zijn de campagne ingegaan met als leidraad: ChristenUnie: Stabiel en betrokken! Hieruit voortvloeiend hebben we onze verkiezingsbijdragen gebouwd rond 3 thema’s: Dienstbare overheid, duurzame leefomgeving en bloeiende samenleving. Wanneer we nu kijken naar het voorliggende coalitieakkoord dan vinden we op heel veel punten deze drie thema’s terug. En wel integraal. De wijkwethouder is daar een mooi voorbeeld van.

Ik heb in Veenendaal al meerderen horen zeggen: De ChristenUnie komt weer “an de macht!”  Inderdaad, we zijn blij volop te kunnen bijdragen aan het beleid, dit keer vanuit de coalitie. We zijn ook heel  blij een collegelid te kunnen leveren, in de persoon van de heer Van Soest. Er zijn andere partijen die dit andersom meemaken. Wij hebben daar oog voor!

Maar wat is dat dan: “Weer an de macht gekomen zijn”, zoals sommigen het verwoorden. Wij vinden macht geen persoonlijk bezit. Het is iets dat ons in deze periode ter beschikking wordt gesteld om het in verantwoordelijkheid te gebruiken. De vraag: Ben je aan de macht, is niet de belangrijkste. De vraag is: wat heb je gedaan met die macht? Wat is je agenda? Wil je het ten dienste stellen aan gerechtigheid, bijvoorbeeld. Als fractie vragen wij bij de invulling hiervan om de zegen van de Almachtige. En naast de kiezer,  willen we ook Hem verantwoording afleggen van hoe wij de dingen doen.

Voorzitter, tot slot. Ook in Veenendaal is er onrust en onvrede in de samenleving. Als politici wordt er extra op ons gelet. “Wat doen ze er aan?” wordt er gevraagd, niet zelden vanuit een sceptische houding. Wij willen niet zomaar meedeinen op de golven van populisme. Maar wij willen ook niet blind zijn voor wat er in de samenleving speelt.  Wij willen werken aan een goed bestuur: De oorzaken van onvrede zoveel mogelijk wegnemen en recht en orde handhaven. Wij zien het als onze politieke verantwoordelijkheid ook hierin  bruggenbouwers te zijn.

Wij zien uit naar de komende periode. In financieel economisch opzicht staat ons nog heel wat te wachten. Toch willen wij proberen zoveel mogelijk in kansen te blijven denken.  Ook al zullen we niet altijd kunnen ontkomen aan pijnlijke maatregelen.

Samen met de hele raad, de burgers, de bedrijven, de maatschappelijke organisaties, de ambtenaren en het college willen we er voor gaan! Stabiel en betrokken. Ambitieus en daadkrachtig!

Dank u wel.

Archief > 2010