Weblog Tineke Bette: Week van Nederland Schoon in Veenendaal een groot succes

woensdag 24 maart 2010

Leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs hebben van 15 tot 19 maart diverse schoonmaakacties verricht o.a. vanuit het Ichthus College, SBO De Windroos, de Juliana van Stolbergschool en de Mozaïekschool De Bongerd. Zij hebben enorm hun best gedaan om in hun schoolomgeving het zwerfvuil op te ruimen.

Tevens hebben individuele burgers zoals de heer Ezendam van Milieudefensie, DerkJan van Dagactiviteitencentrum De Ontmoeting en Kay van der Wal zich ook ingespannen om zakken vol met zwerfvuil te ruimen.

Tijdens de Opschoondag op zaterdag 20 maart jl. is een zeer gemêleerde groep vrijwilligers in de wijk Engelenburg aan de slag gegaan. Dezelfde morgen hebben leden van de Bewonerscommissies Franse Gat zich samen met kinderen en vrijwilligers ingezet bij de schoonmaakactie in hun wijk.

500 Volle vuilniszakken werden gevuld met troep, dat is bij elkaar 5000 kilo zwerfafval. Daarnaast was er nog de vangst van een tuinstoel, brandblusser, kar van een supermarkt, kerstboom, vuurwerkresten, drankflessen en dikke pakketten van niet bezorgde folders. Dit alles is in Veenendaal door 235 vrijwilligers opgehaald.

Geweldig wat een inzet! Maar is het wel een groot succes dat er zoveel is opgehaald? Het is eigenlijk te triest voor woorden dat deze hoeveelheid zwerfafval op straat en in de groenstrook wordt gegooid. Zwerfvuil, wat doe ik eraan? Met mopperen lossen we dit probleem zeker niet op. Wat mij betreft handen uit de mouwen en zorg in ieder geval dat uw eigen woon-, school- en werkomgeving schoon is en blijft! Dat zal Veenendaal veel schoner maken.

Archief > 2010