Ophef om de ophef?

woensdag 21 december 2005

Deze woorden zijn typerend bij het onderwerp Revitalisering bedrijventerreinen Nijverkamp en Ambacht. Een project dat al zes jaar draait en nog even doorgaat.
Wat is de feitelijke situatie?

Wat is de feitelijke situatie? De gemeenteraad heeft een aantal jaren geleden ingestemd met een investering van circa 10 miljoen voor een groot aantal werkzaamheden om de bedrijven terreinen  te revitaliseren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over de aanplant van bomen, het aanbrengen van extra straatverlichting en het aanleggen van nieuw asfalt. Allemaal verbeteringen van het bedrijventerrein om de economische aantrekkelijkheid en de veiligheid te behouden. Dat levert weer werkgelegenheid op. Voldoende werkgelegenheid is noodzakelijk voor een goed sociaal beleid. Door geldgebrek is tussentijds een aantal gewenste verbeteringen uit de plannen gehaald. Bij de plannen die wél zijn uitgevoerd, is nu sprake van een aanbestedingsvoordelen van circa 1,7 miljoen euro. Een prachtig resultaat, waarvoor het college complimenten verdient. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor een deel van dit bedrag te gebruiken om alsnog de eerder geschrapte onderdelen uit te voeren. Kosten ruim 700.000,--.

Een investering van 1 miljoen hoeft niet te worden gedaan. Omgerekend betekent dit dat jaarlijks een bedrag van circa 81.000 euro niet behoeft te worden uitgegeven.
De meevaller is door een aantal partijen direct in verband gebracht met de bezuinigingen die we in november hebben vastgesteld. Het college wordt kwalijk genomen dat zij tijdens die begrotingsbehandeling wist dat er een meevallertje zou komen en dit niet aan de gemeenteraad heeft verteld. Enorme volzinnen en verwijten gingen over tafel tijdens de commissievergadering. Vooral Lokaal Veenendaal liet van zich horen. Kort na die vergadering verscheen er een persbericht van de  Partij van de Arbeid met daarin de onjuiste suggestie dat er 1 miljoen in de portemonnee zat en we die wel even konden uitgeven. De partij zou nog verder over de definitieve voorstellen nadenken maar noemde al wel een aantal mogelijkheden waar het geld naar toe kon, waaronder evenementen, de Muziekschool, de Volkuniversiteit en de beroepskeuzebegeleiding

Uiteraard werd dit bericht breed in de pers uitgemeten. Helaas zijn daarmee veel mensen op een verkeerd been gezet. De mogelijkheid een miljoen te besteden is er immers niet. Verder zijn de door de PvdA opgesomde onderwerpen deels onderwerpen waar de PvdA juist de voorgestelde  bezuinigingen ondersteunde. Met name die van de Muziekschool. Meer dan eens is door hen gesteld dat daar veel te veel geld naar toe ging. Ik vind dat de PvdA door dit beeld er neer te zetten de Veenendalers verkeerde indrukken geeft. Wees helder waar je echt achter staat.

Gelukkig is in de afgelopen week ook de PvdA helder geworden dat er veel minder geld beschikbaar kwam. Het door hen ingediende initiatiefvoorstel is op dit punt correcter verwoord. Prima.

Bij de behandeling van dit onderwerp tijdens de raadsvergadering hebben wij gesteld dat het college de gebruikelijke procedure heeft gevolgd. Er zijn geen fouten gemaakt. Natuurlijk zouden wij het fijn gevonden hebben als de informatie beschikbaar was geweest bij de begrotingsbehandeling, maar de vraag is wel of dit tot een andere koers geleid zou hebben. Waarschijnlijk niet.

De gemeenteraad heeft besloten de bezuiniging bij de Volksuniversiteit en de bibliotheek niet door te laten gaan. Met deze keuze kunnen wij het van harte eens zijn. Voor de Volksuniversiteit omdat we bij de begrotingsbehandeling daar een onvolledig beeld bij hadden. Voor de bibliotheek omdat wij dat een basisvoorziening vinden waar wij ook moeite mee hadden om tot de bezuiniging te komen. Maar in slecht weer maak je ook keuzes die je liever niet maakt.

Al met al vind ik dat de ophef om de ophef was en niet inhoudelijk zijn grondslag vond.

Henk van Soest

Archief > 2005