Kerkendebat

maandag 19 december 2005

Vijftien afgevaardigden uit acht verschillende kerken hadden zich opgegeven voor het ‘Kerkendebat’. Het debat, door ons als fractie van de ChristenUnie georganiseerd, vond plaats op 6 december jl. in het gemeentehuis van Veenendaal. Deze samenspraak was naar aanleiding van het feit dat wij soms in de politiek tegen zaken aan lopen waarin het voor ons nuttig en nodig is om te weten hoe de kerken erover denken.Wij willen graag christelijke politiek bedrijven in de praktijk van alledag en met het oog op de toekomst.

Kerkendebat

Strategische Visie Veenendaal 2025

Een eerste voorbeeld van praktische zaken waarvoor de inbreng van kerken van belang is, is de Strategische Visie Veenendaal 2025. Fractieleden Rogier Postma en Tineke Bette gaven tijdens het kerkendebat een toelichting over deze Stategische Visie, die in de raadsvergadering van 15 december zal worden vastgesteld. Hoe willen we dat Veenendaal er in 2025 uit ziet? Welke voorzieningen bieden we dan aan en aan wie? Wat zijn de kwaliteiten die we in onze gemeente belangrijk vinden? Hoe kunnen we daar nu al op inspelen? Dat zijn de vragen die in de Strategische Visie aan de orde komen.

Kerkenonderzoek

De ChristenUnie heeft geconstateerd dat er – niet alleen in de Strategische Visie - geregeld  aannames worden gedaan over de kerken, zonder dat daar feiten aan ten grondslag liggen. De aannames worden vaak gebaseerd op het feit dat landelijk gezien de kerkverlating groot is. Wij betwijfelden echter of de Veenendaalse situatie hiermee vergelijkbaar is. Daarom hebben wij in het afgelopen jaar een onderzoek gedaan naar de kerkelijke betrokkenheid in Veenendaal. Wij waren verrast door de grote bereidwilligheid van veel kerken om hieraan mee te doen. De uitslag van dit ChristenUnie kerkenonderzoek hebben we bekendgemaakt tijdens het Kerkendebat. In grafiek 1 bij dit artikel ziet u dat tussen 1985 en 2000 er in Veenendaal geen sprake is van grootschalige kerkverlating: het aantal kerkleden is in deze periode juist gegroeid. In grafiek 2 ziet u dat het percentage bewoners dat betrokken is bij een kerk, wel is afgenomen.
Grafiek 1 Ledental Veenendaalse kerken
Grafiek 2 Percentage kerkelijk betrokkenen in Veenendaal

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Een andere belangrijke zaak die tijdens het Kerkendebat aan de orde is geweest, betreft de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Vanuit de fractie heeft Jolanda de Heer ons daarover heel wat wijzer gemaakt. Want de uitvoering van deze wet brengt een grote verandering met zich mee. Gemeenten worden met de WMO verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning. Maatschappelijke ondersteuning omvat activiteiten die het mensen mogelijk maken om actiever mee te doen in de samenleving. Dat kan bijvoorbeeld met vrijwilligerswerk en mantelzorg, maar ook met goede informatie en advies aan hulpvragers, met opvoedingsondersteuning en huishoudelijke hulp. Er is werk aan de winkel, ook voor kerkenraden, kerkelijke werkers, jeugdwerkers en iedereen die zich met toerusting bezighoudt. Hoewel op dit moment nog veel onduidelijkheid bestaat, o.a. over het tijdstip van invoering van de WMO, vonden wij het van groot belang om in het Kerkendebat de aanwezigen in een vroeg stadium hierover te informeren en met hen van gedachten te wisselen.

Bemoedigende ontmoeting

Na afloop hebben alle aanwezigen een publicatie van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie, 'Over de schutting', gekregen. De rode draad in dit boek is het besef dat overheden en burgers elkaar over de schutting de hand moeten reiken om samen vorm te geven aan nieuwe solidariteit.

De ontmoeting met de afgevaardigden uit de kerken hebben wij als fractie van de ChristenUnie als bemoedigend ervaren. Wij hebben als kerken en politieke partij elkaar in het Kerkendebat de hand gereikt. Het is onze intentie dat deze bijeenkomst in de toekomst een vervolg zal krijgen.

Archief > 2005