Rien Poortvliet Museum naar Veenendaal?

maandag 28 november 2005

Het Rien Poortvliet Museum in Middelharnis is een echte publiekstrekker. Per 2007 heeft het museum echter geen onderdak meer. De familie van de kunstenaar is daarom op zoek naar een andere plaats voor het museum, waarbij Veenendaal de voorkeur geniet. Reden voor de ChristenUnie om het college van B&W te vragen naar haar standpunt en mogelijke medewerking hieraan.

Geacht college,

In de gemeente Middelharnis bevindt zich momenteel het Rien Poortvliet Museum. Jarenlang heeft dit museum daar gezorgd voor tienduizenden bezoekers per jaar. Een echte toeristentrekker dus. Per 1 januari 2007 zal dit museum geen onderdak meer hebben in Middelharnis. De familie Poortvliet is daarom op zoek naar een alternatieve locatie waar de vele schilderijen van Rien Poortvliet tentoongesteld kunnen worden.

De familie Poortvliet heeft al eerder aangegeven dat de gemeente Veenendaal zeer geschikt zou zijn om de unieke collectie ten toon te stellen. Veel gemeenten in binnen- en buitenland hebben belangstelling voor de collectie, maar Veenendaal heeft een aantal belangrijke voordelen: de  centrale ligging in het land en het karakter van Veenendaal en omgeving. Bovendien is er gezien de bosrijke ligging van Veenendaal een scala aan mogelijkheden om complete dagarrangementen aan te bieden. Vanuit Veenendaal kan ten opzichte van Middelharnis weer een nieuw potentieel aan bezoekers worden gegenereerd.

Het museum heeft zichzelf jarenlang kunnen bedruipen in financieel opzicht. Als het gaat om het vinden van een geschikte locatie is medewerking en stimulering vanuit de gemeente wel noodzakelijk.
Bovenstaande geeft onze fractie aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Staat het college positief ten opzichte van de eventuele komst van het Rien Poortvliet Museum naar Veenendaal?
2. Over welke locaties valt te praten met de gemeente als het gaat om huisvesting van het bedoelde museum? Kan het college dit inventariseren?
3. Wanneer een museum niet tot de mogelijkheden behoort, zijn er dan plaatsen waar de collectie in wisselende samenstelling geëxposeerd kan worden? We denken dan bijvoorbeeld aan een deel van het Klein Veenloo of het Cultuurplein.

Graag zien wij uw antwoord tegemoet.

Met een vriendelijke groet,
namens de ChristenUnie fractie,