Raadslid Carla Dik over Veenendaal in 2025

zaterdag 18 juni 2005

"Er is niets nieuws onder de zon", stelt Prediker. Ik denk dat hij gelijk heeft. Waarom dan nadenken over de toekomst van Veenendaal, als deze weinig nieuws zal brengen? Er zullen waarschijnlijk geen spectaculaire veranderingen plaatsvinden. Wat dan wel?

2025. Het centrum van Veenendaal staat bekend om haar gezelligheid en diverse winkelaanbod. Na een dagje winkelen is het goed toeven op de terrasjes. De lelijke puisten van het centrum zijn verdwenen: op de plek waar eens industrie stond, vinden we nu woningen en een speeltuin. Het centraal gelegen stadspark is een ontmoetingsplek voor jong en oud. Door de komst van het transferium langs de A12, is de parkeerdruk in het centrum goed beheersbaar. Vanuit het centrum lopen veilige fietsroutes naar de rondom gelegen wijken. Hier wonen veel gezinnen met opgroeiende kinderen, maar ook ouderen en jongeren. Bij de herstructurering van een aantal woongebieden is vooral voor deze laatste groep gebouwd. Het inwonertal van Veenendaal is gestaag verder gegroeid en wordt sinds kort opgevangen in haar jongste buitenwijk: Renswoude. Samen met de kerken, maatschappelijke organisaties en vele vrijwilligers werkt de gemeente aan een sociaal netwerk. De groene omgeving, de voorzieningen en het bloeiende verenigingsleven maken Veenendaal tot een aantrekkelijke woonplaats. Veenendaal heeft ook een goed ondernemersklimaat. Omdat Het Ambacht is omgevormd tot een woonwijk, vinden we vooral langs de A12 en in het centrum veel bedrijvigheid. Een bijzondere stimulans voor de lokale economie wordt gegeven door mensen die vanuit huis een eigen onderneming hebben opgestart.

We kunnen niet in de toekomst kijken. Gelukkig maar! Toch is het belangrijk om daar nu al over na te denken en de koers te bepalen. Regeren is vooruitzien! Intussen kijken we ook naar de vragen van vandaag. 'Handen uit de mouwen!' is het motto dat Veenendaal heeft gemaakt tot wat het is. Dat blijven we doen, met het oog op de Toekomst.

Archief > 2005