Toekomst Hollandia Wolfabriek nog onzeker

vrijdag 17 juni 2005

Op een zomerse zaterdagochtend kregen de leden van de commissie Stad een rondleiding door de oude Hollandia Wolfabriek. De vervallen staat van het pand en de graffiti leverden tezamen mooie plaatjes op. Minder mooi was dat de staat van het pand de afgelopen jaren zó verslechterd is, dat behoud eigenlijk niet mogelijk is. Jarenlang ging iedereen ervan uit dat de oude fabriek zou worden opgeknapt. In het plan Brouwerspoort staat de Wolfabriek aan het Cultuurplein en biedt het onder meer onderdak aan de bibliotheek en het museum. Dit laatste staat niet ter discussie. Het behoud van de Hollandia Wolfabriek wél. Opknappen is te duur (1,4 miljoen euro extra) en vraagt te veel tijd. Bovendien is nog maar de vraag of de kwaliteit van het pand na de restauratie voldoende is voor de toekomstige gebruikers (de bibliotheek e.a.). Daarom heeft het college voorgesteld om de Hollandia Wolfabriek te herbouwen, met nieuwe materialen wel te verstaan. Zij weet zich daarin gesteund door architect Jos van Eldonk, supervisor van Brouwerspoort.

De ChristenUnie was onaangenaam verrast en bijzonder verdrietig door de nieuwe ontwikkelingen. De afgelopen decennia is veel van ons historisch erfgoed uit Veenendaal verdwenen. Het was en is dan ook meer dan terecht dat één van de laatste panden die herinneren aan ons industriële verleden, de oude Hollandia Wolfabriek, een centrale plaats zou krijgen in het plan Brouwerspoort. Nu blijkt echter dat daar nogal wat haken en ogen aan zitten, met name op financieel en technisch gebied. Herbouw van de oude fabriek was niet onze eerste keuze, maar lijkt wel de meest gunstige oplossing te zijn. Immers, geld voor de restauratie (1,4 miljoen euro) is er niet en de bibliotheek wacht al veel te lang op herhuisvesting in het centrum. Bij herbouw wordt het pand zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde tot in details nagebouwd, waarbij rekening kan worden gehouden met alle bouwtechnische eisen die heden ten dage worden gesteld.

Bij de behandeling van dit onderwerp in de raadsvergadering van 16 juni jl., heeft de ChristenUnie het voorstel gedaan om aan de binnenzijde een klein gedeelte van de oorspronkelijke muren te laten staan, als herinnering aan de bedrijvigheid die ooit daar plaatsvond. Verder gingen de fracties van GroenLinks en Lokaal Veenendaal. Zij opperden het idee om de oorspronkelijke buitenmuren te behouden en te restaureren. Deze restauratie zou kunnen worden uitgevoerd voor het onwaarschijnlijk lage bedrag van 170.000 euro. Het idee spreekt de ChristenUnie aan, maar we willen eerst meer informatie hierover hebben. Is het genoemde bedrag correct? Voldoen de buitenmuren na restauratie aan alle bouwtechnische eisen? Heeft restauratie van de buitenmuren consequenties voor herbouw van het interieur? En niet in de laatste plaats: is restauratie gecombineerd met nieuwbouw esthetisch verantwoord?

Na de zomerperiode krijgt de commissie Stad een presentatie waarin al deze vragen aan de orde zullen komen. Daarna zal de gemeenteraad definitief een besluit nemen. Kortom, er is nog even onzekerheid over de toekomst van de Hollandia Wolfabriek.

Carla Dik

Archief > 2005