Dick Roodbeen lijsttrekker ChristenUnie

vrijdag 27 mei 2005

De Algemene Ledenvergadering (ALV) van de ChristenUnie heeft gisteravond Dick Roodbeen (56) unaniem gekozen als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Roodbeen is tevens door het bestuur voorgedragen als eerste kandidaat wethouder voor de ChristenUnie. Dick Roodbeen is momenteel wethouder met onder andere sociale zaken, verkeer/vervoer en infrastructuur in zijn portefeuille.

In zijn speech memoreert Roodbeen aan de vorige lijsttrekker, Arie de Graaf, met wie hij jaren samenwerkte. ,,Arie was als politicus (en natuurlijk als mens) echt uniek. Ik heb dan ook veel van hem mogen leren. Maar ik heet Dick en zal op mijn eigen manier vorm geven aan het lijsttrekkerschap, samen met het team waarmee we straks de verkiezingen zullen ingaan.´´

De motivatie voor zijn politieke arbeid haalt Roodbeen uit de Bijbel. ,,Ik geloof dat God ons in de Bijbel de opdracht geeft om de aarde waarop wij wonen, te bouwen en te bewaren´´, zegt hij in zijn speech na zijn verkiezing. ,,Dit tot eer van God en tot welzijn van onze naasten. Dat betekent heel concreet dat wij bijvoorbeeld openbare goddeloze en zeden kwetsende zaken niet zullen tolereren en financieren.´´

Roodbeen maakt duidelijk dat met praktische christelijke politiek, veel goeds tot stand kan komen. ,,We staan zeker niet met onze rug naar de wereld. Integendeel. Politici van de ChristenUnie staan midden in deze maatschappij. Mensen die met hart en ziel begaan zijn met tal van onderwerpen. Of we het nu hebben over milieu, de armen en verdrukten, de vreemdeling, criminaliteit en veiligheid, we zullen ons laten horen. Daar kunnen de Veenendalers van overtuigd zijn.´´

Archief > 2005