Een derde moskee in Veenendaal?

donderdag 07 april 2005

Het was voorpaginanieuws. Enkele weken geleden meldden grote koppen in de Rijnpost dat een derde moskee in Veenendaal zou verschijnen. Initiatiefnemer was Patrimonium woonstichting, die in het artikel liet weten dat ook de gemeente welwillend stond ten opzichte van het initiatief. Immers, de moskee zou verrijzen op het leegstaande Bochane-terrein waar woningbouw toch niet van de grond lijkt te kunnen komen. We ontvingen als fractie een aantal reacties, waarbij werd aangenomen dat wij als fractie vooraf op de hoogte waren van dit artikel. Voor ons aanleiding daar nu duidelijkheid in te geven.

Het bericht in de Rijnpost was voor iedereen – ook voor onze fractie – een volkomen verrassing. We hadden nogal wat kritische vragen bij deze plannen. Al gauw bleek echter dat het ging om een 1 april grap. Ondergetekende werd per mail door Piet de Vrije, directeur Patrimonium woonstichting, daarvan op de hoogte gesteld

De ChristenUnie was dus niet van tevoren ingelicht over de 1 april grap en had part noch deel aan het initiatief van Patrimonium woonstichting.

En als dan toch…? Daar werden we weer even bij bepaald. Als ChristenUnie zijn we dankbaar dat we in een land wonen waar vrijheid van godsdienst een grondrecht is en waar we ons christelijk geloof voluit kunnen belijden. Dit voorrecht is niet exclusief voor één geloofsrichting, maar geldt voor alle geloofsrichtingen in de samenleving. De vrijheid van godsdienst is ons veel waard. Mocht ooit een dergelijk aanvraag voor een moskee komen, dan zullen we vanuit die grondrechten onze mening geven.

Henk van Soest

Archief > 2005