WERV niet uitbreiden met Barneveld

dinsdag 29 maart 2005

De provincie Gelderland noemt in haar ontwerp streekplan de mogelijke uitbreiding van de WERV met Barneveld. De ChristenUnie is het daar niet mee eens, want door deze uitbreiding komt de nadruk onevenredig veel te liggen op het Gelderse deel van de WERV. Daarom heeft de ChristenUnie Veenendaal een reactie verzonden naar gedeputeerde staten van Gelderland. Zij heeft de fracties in de Veenendaalse gemeenteraad opgeroepen hetzelfde te doen.

Geacht college,

De fractie van de ChristenUnie van de gemeenteraad van Veenendaal heeft kennis genomen van het ontwerp Streekplan van de provincie Gelderland. Wij beseffen dat de termijn voor het indienen van zienswijzen inmiddels is verstreken. Omdat het Streekplan een aantal ontwikkelingen schetst die van groot belang zijn voor WERV en daarmee voor onze gemeente, nemen wij de vrijheid u alsnog te informeren over ons standpunt.

Wij zijn verheugd dat u het stedelijk netwerk WERV en haar ambities benoemt in uw Streekplan. Terecht stelt u dat stedelijke intensiveringsprogramma's, bereikbaarheid, Food Valley en het Binnenveld de komende decennia voor WERV en daarmee voor onze gemeente de belangrijkste aandachtspunten vormen. Wij herkennen echter niet de door u voorgestane ontwikkelingen voor uitbreiding van het stedelijk netwerk WERV met Barneveld. In de WERV Structuurvisie is wel sprake van afstemming met ontwikkelingen ten noorden van de WERV, maar een uitbreiding van het WERV-gebied is niet aan de orde. In het Gelderse Streekplan wordt dan ook ten onrechte gesteld dat de WERV een onderzoek wil doen naar uitbreiding met Barneveld. Uitbreiding van de WERV met Barneveld is gezien haar ligging ten opzichte van de WERV geen logische keuze. De compacte opbouw van de WERV rondom het centrale Binnenveld zou daarmee verloren gaan. Bovendien doet een verruiming van de WERV-grenzen geen recht aan de afspraken over ruimtelijke vraagstukken die binnen WERV zijn gemaakt en die zijn vastgelegd in de WERV Structuurvisie. Met de toevoeging van Barneveld wordt de nadruk gelegd op ontwikkelingen aan de oost- en noordzijde van het WERV-gebied. Het valt ons op dat het Streekplan van Gelderland ook juist hierop de nadruk legt. Onzes inziens zijn ook ontwikkelingen in het Utrechtse deel van de WERV relevant voor de provincie Gelderland. Onze conclusie is dat de niet-gelijkwaardige positie die ontstaat door samenvoeging van de WERV met Barneveld, consequenties kan hebben voor de samenwerking.

De provincies Utrecht en Gelderland hebben aangegeven de WERV Structuurvisie integraal in hun streekplannen over te nemen. Wij vertrouwen er daarom op dat u bovenstaande overwegingen zult betrekken bij de verdere totstandkoming van het Streekplan.

Met vriendelijke groet,

namens de ChristenUnie-fractie,