Werkbezoek Marokkaanse Stichting El Ouahda

zaterdag 13 februari 2010

In onze partij hebben we afgesproken dat we in de campagnetijd extra aandacht aan bepaalde doelgroepen willen besteden. Eén daarvan is de doelgroep mensen van niet Nederlandse afkomst. Om hen in de gelegenheid te stellen ons te bevragen op zaken die hen bezig houden heb ik contact gezocht met o.a. bovengenoemde stichting. Er werd direct door de heer Bouzed spontaan gereageerd en was de afspraak snel gemaakt.

Maandagavond  waren we in het Turfke aan de Zonnebloemstraat.  Bij binnenkomst viel gelijk op dat dit gebouw er fantastisch uitziet en met enige trots bedacht ik mij dat Veenendaal dit soort voorzieningen toch maar mooi voor elkaar heeft. Ook al moet in sommige wijken er nog wel het een en ander opgeknapt worden aan de buurthuizen.

Allerhartelijkst zijn we ontvangen. Allereerst de mooie ChristenUnie vlaggen over de tafel gedrapeerd en vervolgens daar wat verkiezingsmateriaal

Inmiddels  is Henk van Soest gearriveerd en nemen we onder het genot van koffie voor Henk en Marrokkaanse thee voor mij, nog wat zaken door.  Daarna begint de avond. We noemen de hoofdzaken uit het verkiezingsprogramma . We willen vooral de mannen die aanwezig zijn aan het woord laten door hen te vragen hoe zij tegen onze opvattingen aankijken en wat ze er zelf van vinden. Er ontstaat een levendig gesprek, waar allerlei zaken aan de orde komen. Vooral vragen uit de zaal.

Belangrijke punten

Elkaars geloofsovertuiging respecteren, ruimte bieden voor het bouwen van een (nieuwe) Moskee. Uiteraard dit alles met toepassing van de regels die voor iedereen gelden.  Een aanwezige wilde wel een deal met de gemeente maken om aan goedkope grond te komen voor zo’n Moskee. Een echte handelaar dus, maar wij maken snel duidelijk dat dit niet moet kunnen.

Men vind dat ouders vooral verantwoordelijk zijn voor het doen en laten van  alle jongeren. Er moet opgetreden worden tegen die jongeren die er een potje van maken.  Ongeacht kleur en afkomst. Veiligheid  is belangrijk voor iedere inwoner.

De gemeente moet goed communiceren met de minima. Laat hen vooral weten wat de mogelijkheden zijn voor het krijgen van ondersteuning.  Geen discriminatie maar goed samenleven in Veenendaal moet mogelijk zijn en blijven.

Andere onderwerpen die aan de orde komen zijn onderwijs, sport, de belastingen, woningbouw ect.  De aanwezigen hebben duidelijke meningen over deze zaken. Het fijne is dat we elkaar in veel punten kunnen vinden. Waardering is er voor onze flyer in het arabisch. Vooral bestemd voor de ouderen onder deze doelgroep.

Aan het eind van de avond vindt ons verkiezingsmateriaal gretig aftrek. Veel later dan we hadden gepland namen we afscheid van onze Nederlandse Marokkaanse vrienden, die met een warme handdruk en daarna de hand op de borst tikkend(wat betekent ‘je bent in m’n hart’)  ons veel succes toewensten.  En ons duidelijk laten weten dat onze boodschap goed is over gekomen.

Dick Roodbeen en Henk van Soest

Archief > 2010