Roering vanwege kredietaanvraag fietsvoorziening gemeentehuis

vrijdag 29 januari 2010

De ChristenUnie heeft stevige vragen aan wethouder Sanders gesteld over de kredietaanvraag voor een fietsvoorziening in het gemeentehuis. Deze kredietaanvraag stond op de agenda van de raadsvergadering van 28 januari. Een amendement van de ChristenUnie werd door de meerderheid ondersteund.

Vorig jaar werden het Fietsparkeerplan en de nota Parkeertarieven door de gemeenteraad vastgesteld. In deze voorstellen is op het gebied van kosten en gebouwde fietsparkeervoorziening geen eensluidende informatie gegeven. Dit bleek tijdens de behandeling van de kredietaanvraag afgelopen week. Dat geeft bij de ChristenUnie – zachtjes uitgedrukt – een unheimisch gevoel.

Eerder was in het Uitvoeringsprogramma van het Fietsparkeerplan gesteld dat met de gebouwde stalling in het gemeentehuis voor 300 fietsen een bedrag was gemoeid van € 450.000,-- In het definitieve ontwerp zijn echter 200 fietsvoorzieningen op de begane grond in het gemeentehuis en 100 parkeervoorzieningen in de openbare ruimte opgenomen. Daar is een bedrag aan gekoppeld van € 722,000,-- . Een stijging met bijna 3 ton, dat vinden wij duur geld!

Wij hebben de prangende vraag gesteld waarom we niet vroegtijdig op de hoogte zijn gebracht van deze aanpassingen in de plannen die er toe hebben geleid dat de kosten voor de gebouwde fietsvoorziening in het gemeentehuis niet € 450.000,-- maar € 722.000,-- bedragen? Wat is hier fout gegaan? En om maar eens in de termen van het rijwiel te blijven: ‘Wat heb ik hier nu aan mijn fiets hangen.’

Deze kredietaanvraag van € 722.000,-- heeft roering met zich meegebracht. Niet alleen in onze fractie. Andere fracties hebben tijdens de raadsbehandeling ook stevig gedebatteerd. Ons amendement, waarin we het college de opdracht hebben geven om op korte termijn met een alternatief voorstel te komen dat recht doet aan de hoogte van de kosten uit het eerste plan, is door de VVD, het CDA en de SGP gesteund. Zodoende was er een ruime meerderheid voor ons voorstel.

Archief > 2010