VVD, wakker worden alstublieft!

woensdag 06 januari 2010

In de Gelderlander van 5 januari 2010 stelt VVD’er Kees Lochtenberg dat de ChristenUnie - vanwege de naderende verkiezingen - veiligheid op eens belangrijk zou vinden. Volgens deze VVD’er zou de ChristenUnie eerst tegen camera’s zijn, maar nu in eens voor. Heeft Lochtenberg zitten slapen bij al die debatten over veiligheid in de Raad?

Ik begrijp dat veiligheid voor de VVD een belangrijk item is. Uiteraard geldt dit voor  alle politieke partijen in de Veenendaalse raad. Met elkaar zijn we gespitst op juist dit onderwerp, want de onveiligheid neemt toe. Niet voor niets werd vrijwel unaniem besloten tot cameratoezicht in het centrum. De zorgen rondom de Ellekoot leven bij iedere fractie, evenals zorgen over het brute geweld onlangs in parkje bij de Lampegiet. Te walgelijk voor woorden.

Slapjes

Dat Lochtenberg meent de ChristenUnie te moeten neerzetten als partij die zich niet bekommert om veiligheid, komt wat slapjes over. Het lijkt er op dat Lochtenberg veiligheid gebruikt als wapen om er zijn partij mee te profileren. Desnoods over de rug van de ChristenUnie en andere fracties. Maar al zit de hete adem van de PVV ook de Veense VVD in de nek: veiligheid is echt een zaak van ons allemaal en geen patent van de VVD. Nu niet en nooit geweest.

Had Lochtenberg goed opgelet, dan wist hij natuurlijk dat er in het verkiezingsprogramma 2006-2010 van de ChristenUnie, bewakingscamera’s allang werden genoemd als onderdeel van het vergroten van de veiligheid. Als Lochtenberg had opgelet, had hij geweten dat de ChristenUnie en alle andere partijen in de raad zich druk maken over de overlast bij de Ellekoot. Als ook daar camera’s nodig zijn, vindt de burgemeester de ChristenUnie aan zijn zijde.

Heer Lochtenberg, als u wilt dutten is dat uw goed recht. Wij maken u wel wakker als er werkelijk wat aan de hand is. Maar een welgemeend advies: wordt wakker en ken uw dossier. Dan kunt u meedenken en mee beslissen. We hebben u daarbij nodig. Zoals we iedereen nodig hebben. Veiligheid gaat ons namelijk allemaal aan.

Henk van Soest,

Archief > 2010