Vragen over gladheidbestrijding bij extreem winterweer

dinsdag 22 december 2009

De ChristenUnie hoort veel geluiden uit de samenleving over de gebrekkige gladheidbestrijding bij de extreme weersomstandigheden. Bij dit type weer is extra aandacht voor gladheidbestrijding noodzakelijk, om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen. Reden voor schriftelijke vragen aan het college van B&W.

Geacht college,

In de afgelopen periode zijn wij als ChristenUnie erop gewezen dat de gladheidbestrijding bij de extreme winterse weersomstandigheden zeer gebrekkig is geweest. Op de doorgaande wegen is doorgaans redelijk snel gestrooid, maar vooral in de wijken en op de bedrijventerreinen is dat minder of soms geheel niet het geval geweest. De geluiden uit de samenleving komen ons niet als onredelijk voor, het is ook onze eigen ervaring geweest.

Vooral de fietsers en voetgangers zijn de afgelopen periode de dupe geweest van de gebrekkige gladheidbestrijding. De fietspaden langs de Rondweg waren doorgaans redelijk schoon, echter de door fietsers druk bereden fietsroutes zoals o.a. de Sportlaan, Kanaalweg, Wiekslag, Hoofdstraat en Prins Bernhardlaan niet. Er was soms geen doorkomen aan en het leverde bovendien gevaarlijke situaties op vanwege de spiegelgladde ondergrond.

Naar de mening van de ChristenUnie is aangepaste gladheidbestrijding, bij extreem winterse weersomstandigheden, noodzakelijk. Zodat daarmee voorkomen kan worden dat dit soort grote ongemakken en onveilige situaties, met name voor de kwetsbare verkeersdeelnemers, zich niet meer in deze mate zullen voordoen.

Als ChristenUnie hebben wij de volgende vragen:

1. Wat heeft u aan extra inspanningen bij de gladheidbestrijding gedaan?

2. Indien u geen extra inspanningen heeft verricht, bent u bereid dit in voorkomende situaties wel te gaan doen en op welke wijze?

Archief > 2009