Woningbouw locatie Panhuis 4 roept vragen op bij ChristenUnie

maandag 16 november 2009

Panhuis 4 is een lelijke pukkel aan de Zandstraat. Daarom is het goed dat deze locatie wordt herontwikkeld. Leegstaande bedrijfspanden maken plaats voor woningbouw. De ChristenUnie juicht deze ontwikkeling toe, maar is kritisch over de plannen zoals deze er nu uit zien. De schaal en omvang van de nieuwbouwplannen sluiten niet goed aan op de omgeving, die voor een belangrijk deel wordt bepaald door de historische Davidsstraat. Reden voor de ChristenUnie om schriftelijke vragen aan het college van B&W te stellen.

Geacht college,

De commissie Stad is op 7 september 2009 geïnformeerd over het principebesluit van uw college om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan het bouwplan voor de locatie Panhuis 4. Het plan voorziet in de bouw van 14 rijwoningen, 24 appartementen en dienstverlening. De ruimte met dienstverlening en 6 appartementen is gelegen aan het Panhuis. De andere woningen zijn gelegen op het terrein daarachter, tegen de Boxal en tussen de Dahliastraat en Davidsstraat.

Uw principebesluit stond opgenomen bij de ingekomen stukken van de commissie Stad. Aanvankelijk hebben wij hierover geen mondelinge of schriftelijke vragen gesteld, omdat de besluitvorming over het bouwplan zich in een vroeg stadium bevindt. Bovendien, de voorgenomen ontwikkeling past niet binnen het vigerende bestemmingsplan en uiteindelijk zal de gemeenteraad een besluit nemen over een herziening van het bestemmingsplan.

Afgelopen week hebben wij de plannen besproken met enkele bewoners van de Davidsstraat. Het is u bekend dat zij zich ernstig zorgen maken over de voorgenomen ontwikkeling. Bewoners keren zich niet tegen bebouwing van het terrein achter hun woningen, maar zijn van mening dat de schaal en omvang niet passend zijn in het karakter van hun wijk. Ook de bodemverontreiniging, die zich uitstrekt tot in hun achtertuinen en verder, is een punt van grote zorg.

Het gesprek met bewoners vormt voor ons aanleiding om alsnog enkele vragen aan u voor te leggen.

1. De gemeenteraad heeft onlangs de Structuurvisie Veenendaal 2025 vastgesteld. Hiermee heeft de gemeente een ruimtelijk toetsingskader, waardoor ontwikkelingen weloverwogen en in onderlinge samenhang worden vormgegeven. In de Structuurvisie is bovendien veel aandacht voor het leefklimaat in de woonomgeving, voor de identiteit van woonwijken en voor cultuurhistorie. Juist bij de locatie Panhuis 4 zijn dit belangrijke aandachtspunten. Het terrein is immers gelegen achter de bebouwing van de jong-historische Dahliastraat en Davidsstraat (Rijksmonument!). Kunt u aangeven op welke wijze u de voorgenomen ontwikkeling hebt getoetst aan de Structuurvisie?

2a. In de Structuurvisie is voor het terrein van Boxal (p. 73) een tweetal inspiratiemodellen opgenomen. Ziet u mogelijkheden om de ontwikkelingen op de locatie Panhuis 4 in samenhang te beschouwen met een mogelijke toekomstige ruimtelijke ontwikkeling op het Boxal-terrein?

2b. Bij herontwikkeling van het Boxal-terrein is uitgegaan van (merendeels) grondgebonden woningen. In de plannen voor de naastgelegen locatie Panhuis 4 wordt uitgegaan van 14 grondgebonden woningen en 24 appartementen. Deelt u ons standpunt dat deze hoeveelheid appartementen en de daarbij horende omvang niet passend zijn in deze omgeving? Deelt u ons standpunt dat in het licht van het huidige economische tij en het (te) grote aanbod van appartementen op onze woningmarkt, de voorgenomen realisatie van 24 appartementen niet wenselijk is?

2c. In de Structuurvisie wordt benadrukt dat het belangrijk is om nieuwe ontwikkelingen goed te laten aansluiten op de achterzijde van de woningen van de Davidsstraat. In de voorliggende plannen krijgen bewoners echter te maken met een 10.75 meter hoge ‘blinde’ muur op slechts enkele meters vanaf hun perceelgrens. Behalve dat dit bepaald geen fraai uitzicht is, heeft zo’n hoge muur gevolgen voor het aantal zonuren in hun tuin en woning. Heeft u dit aspect onderzocht en meegewogen in uw besluitvorming?

3. De laatste jaren wordt er op constructieve wijze samengewerkt met Welstand en Monumenten Midden Nederland. Zij worden aan de voorkant van het proces betrokken, om te voorkomen dat bouwplannen in een laat stadium van een negatief welstandadvies worden voorzien en herzien moeten worden. Heeft u over de voorgenomen ontwikkeling aan het Panhuis 4 contact gehad met WMMN en zo ja, wat waren hun bevindingen?

4. De zes appartementen aan het Panhuis, worden via het Panhuis ontsloten. Voor de ontsluiting van de overige 18 appartementen en 14 rijwoningen, wordt een ontsluiting voorzien via de Dahliastraat. Om deze nieuwe ontsluiting te realiseren, zijn twee woningen aan de Dahliastraat aangekocht. Hebt u getoetst of het profiel van de de Dahliastraat en omgeving voldoende is om de nieuwbouwlocatie te ontsluiten en het aantal verkeersbewegingen te faciliteren?

5. Al vele jaren is bekend dat het terrein zeer ernstig verontreinigd is. Een onderzoek uit 1993 zou hebben aangetoond dat de hoeveelheid verontreinigde stoffen in het grondwater de wettelijk toegestane waarden vele malen overschrijdt. Door uitspoeling heeft de verontreiniging zich mogelijk tot in de verre omgeving verspreid. Bewoners van de Davidsstraat maken zich zorgen over de risico’s voor hun gezondheid. Is de omvang van de grondwaterverontreiniging bij u bekend? Kunt u aangeven welke maatregelen worden getroffen om deze verontreiniging te saneren? Beperkt de sanering zich tot de herontwikkelingslocatie of wordt ook de omgeving daarbij betrokken?

Onze fractie wil benadrukken dat wij herontwikkeling van de locatie Panhuis 4 toejuichen. Hierdoor wordt het historische lint van de Zandstraat hersteld en wordt het achtergelegen gebied met leegstaande bedrijfspanden getransformeerd tot woningbouw. Dit past binnen het gemeentelijk beleid en onze visie om binnenstedelijke bebouwingsmogelijkheden te benutten. Wij hopen dat onze vragen voor u aanleiding zijn om in het vervolg van het proces – samen met de ontwikkelaars en omwonenden – tot een aangepast bouwplan te komen dat recht doet aan de kwaliteit van binnenstedelijk bouwen die u en wij samen nastreven.

Uw antwoord op onze vragen zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

namens de ChristenUnie,