Nieuweweg Noord verbreed of autoluw?

donderdag 12 november 2009

In 2011 zullen de werkzaamheden voor verbreding van de A12 beginnen. Deze aanpassing van de A12 zal verstrekkende gevolgen hebben voor de Nieuweweg Noord. In plaats van het vooruitzicht van het autoluw worden van deze weg zal, als de plannen doorgaan, de weg verbreed gaan worden.

Wij hebben als ChristenUnie goed en verantwoord beleid voor ogen. In samenhang met het algemeen belang, maar ook in samenhang met het belang voor de bewoners van de Nieuweweg Noord.

Onze fractie heeft vanwege de urgentie van onderhavige problematiek m.b.t. de bewoners van de Nieuweweg Noord een brief gestuurd naar de voorzitter en de leden van de commissie Werk

Donderdag 26 november zal in de Commissie Werk de brief als consultatiestuk besproken worden.

Geachte voorzitter en leden van de commissie Werk,

In juni 2009 hebben wij als ChristenUnie aan het college vragen gesteld i.v.m. de plannen van Rijkswaterstaat om versneld de verbreding van de A12 uit te gaan voeren. Bewoners van de Nieuweweg Noord waren en zijn verontrust over de gevolgen van deze plannen.

Op 2 november jl. is er in het gemeentehuis een informatieavond geweest over het ontwerp tracébesluit voor de A12. Er was o.a. voorlichting over het ontwerp van Rijkswaterstaat met betrekking tot de nieuwe op- en afritten A12. Het ontwerp gaat ervan uit dat de Nieuweweg Noord verbreed wordt en open blijft voor verkeer.

Bewoners van de Nieuweweg Noord waren op de informatieavond aanwezig.

Voor het volgende willen wij in de commissie Werk van 26 november de aandacht vragen:

Informatieavond:

• De bewoners hebben wederom aangegeven dat zij een verbreding van de Nieuweweg Noord vanwege o.a. verkeersdruk en onveilige verkeersituaties niet willen

• Rijkswaterstaat gaf aan dat er nog geen visie is opgesteld m.b.t. de Voorpoort waarin staat dat de Nieuweweg Noord in de toekomst dicht gaat voor doorgaand verkeer

Brief aan het college:

• Een van onze vragen aan het college betrof wat de stand van zaken is met betrekking tot de voorgenomen omleiding van de N233 via de Voorpoort. Het college heeft aangegeven dat zij met de provincie in overleg is, onder andere in het kader van de samenwerkingsagenda. De resultaten hiervan zouden medio november 2009 te verwachten zijn. Op basis van deze studie zal een gezamenlijk standpunt worden ingenomen over het omleiden via de Voorpoort. Want na het gereedkomen van de gezamenlijke visie kunnen stappen worden genomen om de gevolgen voor Nieuweweg Noord verder te beperken, zo lezen wij tenslotte in de beantwoording van onze brief.

In de Raadsvergadering van 5 november jl. heeft de wethouder o.a. uitgesproken dat het Concept rapport regionale Mobiliteitsvisie gereed is. Met daarin verwerkt de Voorpoortvariant, de ontsluiting bedrijventerrein De Batterijen naar de Klompersteeg.

Tijdsdruk

• In 2011 zullen de werkzaamheden aan de A12 beginnen. De aannemer begint bij Maarsbergen of bij Veenendaal.

Onze fractie wil vanwege de urgentie van onderhavige problematiek m.b.t. de Nieuweweg Noord deze brief op de agenda van de commissie Werk d.d. 26 november 2009 plaatsen. Zodat we met elkaar en met de wethouder van gedachten kunnen wisselen hoe een en ander in de toekomst vorm kan krijgen.

Met een vriendelijke groet,

namens de fractie van de ChristenUnie

Tineke Bette

CC aan de Pers