ChristenUnie pleit voor totaaloverzicht bezuinigingsmogelijkheden

zaterdag 07 november 2009

De gemeenteraad heeft de begroting 2010 vastgesteld. Een voorstel vanuit de raad om drie extra opsporingsambtenaren voor het toezicht in de straat etc. aan te stellen, is unaniem overgenomen. De ChristenUnie heeft aangedrongen op een totaaloverzicht van bezuinigingsmogelijkheden voor 1 maart 2010.

Onze fractie signaleert dat de gemeente vanaf 2012 in de financiële problemen dreigt te komen. De berekeningen geven al een tekort van minstens een miljoen per jaar. Erger is dat het Rijk de gemeenten vanaf 2012 veel minder geld geeft om de taken uit te voeren. Dat kan oplopen tot vele miljoenen minder. Dan hebben we echt een probleem. Om dat aan te kunnen moet je nu al beginnen inzicht te geven over de mogelijkheden te bezuinigen. Want als je dat niet doet, gaat de belasting voor de burger straks onnodig ver omhoog.

In juli jl. hadden we het hier ook al in de gemeenteraad over. Onze fractie heeft destijds met de VVD en de SGP een voorstel gedaan om alle taken voor heroverweging te inventariseren.

Ons voorstel werd gewijzigd door de PvdA, Lokaal Veenendaal en het CDA. Zij legden veel beperkingen op in de zoekrichtingen, Het college zegt nu dat de opdracht daardoor onuitvoerbaar is.

Daarom hebben we een nieuw voorstel gedaan, samen met de SGP. De opdracht is om voor 1 maart 2010 te komen met een totaaloverzicht van bezuinigingsmogelijkheden.

Na een stevig debat liet wethouder Van Maanen weten dat hij precies doet wat wij willen. Daarmee zijn de aanvullende beperkingen van PvdA, Lokaal Veenendaal en CDA van de baan. Die partijen moesten m.i. erkennen dat achteraf hun opdracht slecht en onjuist was. Helaas verloren we daar wel een aantal maanden kostbare tijd mee.

We wachten nu alsnog op de inventarisatie. Die gebruiken we dan voor de begroting 2011 en volgend.

Archief > 2009