ChristenUnie verzet zich tegen afsluiting Veenendaalseweg

donderdag 10 september 2009

Over een aantal jaren wordt de Veenendaalseweg afgesloten om de leefbaarheid in De Klomp te vergroten. Het college van Ede heeft onlangs daartoe besloten. Voor Veenendaal heeft dit echter grote gevolgen. Op andere wegen naar het centrum neemt de drukte toe en vermindert de luchtkwaliteit. De ChristenUnie Veenendaal heeft het college schriftelijke vragen gesteld.

Geacht college,

Zoals u ongetwijfeld zult weten heeft het college van Ede het plan ontwikkeld

om de Veenendaalseweg ter hoogte van de A12 af te sluiten voor al het autoverkeer. Uitgezonderd worden (brom)fietsers, bussen en hulpdiensten. De afsluiting van de Veenendaalseweg zal plaatsvinden na openstelling van de rondweg De Klomp.

Door het college van Ede is november 2008 een ontwerpbesluit genomen voor deze afsluiting van de Veenendaalse weg.

Nadien zijn diverse zienswijzen ingediend, o.a. door de Stichting Platform Binnenstadsmanagement Veenendaal waarbij zijn aangesloten de winkeliers verenigingen in het centrum, Stichting Horeca Veenendaal, Centrale vereniging van ambulante handel, Vereniging van eigenaren bedrijfspanden en de Stichting vereniging van eigenaren van appartementencomplexen (beiden laatste voor wat betreft het centrum).

Echter:

Op 7 juli 2009 heeft het college van Ede besloten de Veenendaalse weg (na 2010) af te sluiten voor al het autoverkeer, dit om de leefbaarheid van De Klomp te vergroten. Dit heeft straks voor Veenendaal grote consequenties:

• Een negatief effect van de voorgenomen afsluiting is, dat het verkeer vanuit noordelijke richting dan via de Oostelijke Rondweg en Prins Clauslaan aan de zuidkant van het centrum van Veenendaal binnenkomt. Hier komt ook al het verkeer vanuit het zuiden het centrum binnen. Dit zal een enorme verkeersopstopping geven.

• De afsluiting zal ook voor de verkeersbelasting op de Grote Beer, Oostelijke Rondweg, Klompersteeg, Nieuweweg Noord en de Rondweg West sterk verzwarende gevolgen hebben.

• Naar onze mening zal het voorgenomen besluit tot een verslechtering van de luchtkwaliteit en een vermindering van de doorstroming op deze Veenendaalse wegen leiden.

• Aan het einde van de Prins Bernhardlaan komt een grote parkeergarage bedoeld voor de auto’s die komen vanuit het noorden. Het is niet ondenkbaar dat door de afsluiting van de Veenendaalse weg deze garage onvoldoende toevoer van gebruikers zal krijgen.

Onze overweging:

• Omdat een afsluiting van de Veenendaalseweg voor Veenendaal een ingrijpende maatregel is, vinden wij het van het grootste belang dat op korte termijn met het college van Ede wordt gesproken over bovengenoemde zaken.

• De leefbaarheid van De Klomp respecteren wij, maar het is ook te overwegen om het besluit uit te stellen tot een half jaar na de openstelling van de doorgetrokken rondweg De Klomp. Zodat dan bezien kan worden of het effect van de rondweg (on)voldoende effect heeft op de leefbaarheid van De Klomp.

• Tevens het voorstel om de Veenendaalseweg als een 30 km/h- zone in te richten.

Als ChristenUnie hebben wij de volgende vraag:

1. Bent u bereid om op korte termijn met het college van Ede te spreken over bovengenoemde zaken?

Archief > 2009